Hoe zoet is wraak?

thebooksofwonder 27 november 2019
3.5

Bij de 19-jarige Kat lijkt het net alsof de tijd stil staat. Terwijl anderen aan het studeren zijn, brengt Kat haar tijd door bij Broodje Sjon, een koffiehuis waar ze werkt en wat een ontmoetingsplek is voor verdwaalde zielen. Ze woont in een studentenhuis met een paar andere meiden, die niet zo dol zijn op Kat, en andersom is dit ook zo. Kat is iemand die weinig praat, geen vrienden heeft en een levensdoel heeft om zo min mogelijk op te vallen.

Als ze op een avond op een feestje terecht komt, ontmoet ze de mysterieuze Rif. Hij maakt al snel een praatje met Kat en vraagt of ze samen met hem ergens heen wil gaan. Als Kat haar fiets wil pakken, blijkt dat Rif er vandoor is gegaan. Gedumpt voordat ze versierd is, denkt Kat.

De volgende dag verschijnt Rif op Kat haar werk, bied zijn excuses aan en vraagt om haar nummer. De volgende dag spreken ze af en als Rif vragen gaat stellen over Kat haar verleden, begint ze te vertellen over dat ze veel is gepest. Was het wel verstandig om dit te vertellen? Had ze kunnen aanzien wat er zou komen? Rif besluit namelijk dat het verstandig is om de meiden die Kat hebben gepest terug te pakken. Wraak nemen, en het gaat verder dan Kat had verwacht. Wie is Rif eigenlijk? Hoe komt het dat hij binnen 1 dag zoveel kan regelen? En waar is Rif als ze hem nodig heeft?

Als je niks verkeerd doet, kan ook niemand je stom vinden

Je leest vanuit het perspectief van Kat en af en toe komt er stukje verhaal tussen van iemand genaamd Aram. De gebeurtenissen van dit perspectief komen uit de verleden tijd en de schrijfster probeert zo over te laten komen dat je geen idee hebt wie die Aram is. Maar voor mij was het al vrij duidelijk na het eerste stukje over wie Aram is/was.

De schrijfstijl is fijn en vlot en leest gemakkelijk weg. Het opbouwen van het plot vind ik wat minder. In de eerste 50 pagina’s had ik geen idee waar het verhaal naar toe ging, maar toen het duidelijk werd dat Rif wraak wou nemen op de pestkoppen van Kat, was voor mij het plot al erg voorspelbaar. Ook had ik een groot vermoedden hoe het verhaal zou aflopen. Zelf vind ik het jammer als een plot voorspelbaar is. Maar ondanks dat vond ik het een leuk boek en heb ik het met plezier gelezen.

Graag had ik wel wat meer over het einde willen lezen, hoe het verder afloopt. Maar misschien was het ook de bedoeling van de schrijfster dat je met vraagtekens bleef zitten over Rif.

Zonder handen is een coming-of-age roman, wat gaat over liefde, wraak, pesten en wat het met degene (Kat) doet. Rif is een jongen waar je veel vragen over hebt, die niet beantwoord worden in het boek. Ik vond het een sterk verhaal en ik raad je ook zeker het boek aan, mocht het je aanspreken.

Meer recensies van thebooksofwonder