Zwarte Ziel

thebooksofwonder 21 oktober 2019
Van uitgeverij De Crime Compagnie mocht ik het nieuwe boek lezen van Angelique Haak; 'Zwarte Ziel'.

Op een zonnige dag besluiten twee vriendinnen te gaan zwemmen in de Maas. 1 van de meiden vindt een koffer en als ze deze open doet vindt ze een vreselijke vondst. In de koffer zit namelijk het hoofd van een meisje. Later worden er meer koffers gevonden met andere lichaamsdelen, afkomstig van het meisje. Wat is erg met haar gebeurd?

Jennifer en haar partner Ricardo krijgen de zaak toegewezen. Niemand weet wie het meisje is en al snel komt erachter dat zij niet als vermist is opgegeven. Door een melding in het programma opsporing verzocht wordt er al snel duidelijk wie het meisje is. De moeder van het meisje lijkt het net alsof het haar niet zoveel uitmaakt dat haar meisje dood is. Al snel komen ze er achter dat het meisje, wat Silver heet, een tweelingzusje heeft. Haze, en zij wordt op dit moment vermist. Het is voor Jennifer schokkend als zij en Ricardo er achter komen dat het meisje uit een probleem gezin komt. De twee meisjes zijn vernoemd naar een coffeeshop wat Silver Haze heet en de ouders van de kinderen staan bekend bij jeugdzorg. Mariska, de moeder, heeft een tijdje vast gezeten omdat ze Wessel, de vader, in zijn hand heeft gestoken. De kinderen zijn daarna voor een jaar naar een pleeggezin geweest, waarna ze later weer terug mochten naar de moeder. Maar was dit wel een goede keuze?

Al snel wordt er bekend gemaakt dat Wessel eigenlijk helemaal niet de vader is van de kinderen. Maar wie is het dan wel? Wie heeft Silver vermoord en waar is Haze? En waarom werkt Mariska niet mee met de zoektocht naar haar vermiste dochter? Weet zij uiteindelijk meer dan dat ze verteld?

Jennifer en Ricardo lopen vast met het onderzoek en daarom besluit Martin, de chef van het onderzoek, om een paragnost in te schakelen. Martin heeft eerder met deze paragnost, Evie, gewerkt en heeft er vertrouwen in dat zij kan helpen in de zaak. Echter vinden Ricardo en Jennifer het onzin en hebben er geen vertrouwen in. Al snel bemoeid Evie zich met iets wat zij heeft gezien in het privéleven van Jennifer, en probeert ze haar te waarschuwen. Maar Jennifer wil hier niks van weten.

Kunnen ze op tijd, met een goede samenwerking, het vermiste meisje Haze vinden en uitvinden wat er met Silver is gebeurd? En wie is de vader van deze kinderen?

Net zoals Angelique Haak haar twee andere delen, is de schrijfstijl in Zwarte Ziel erg fijn en gedetailleerd. In dit deel wordt er niet veel ingegaan over het privé leven en traumatische ervaring van Jennifer, maar wordt er vooral veel verteld over het onderzoek.

Het verhaal wordt verteld uit verschillende perspectieven. Voornamelijk die van Jennifer, maar ook het perspectief van Evie, Ricardo en Mariska komt voorbij. Elk perspectief draagt bij aan het verhaal en ik had geen gevoel dat het teveel perspectieven waren.

De opbouw van het plot is erg goed gedaan. Tot aan het einde heb je geen flauw idee wie de dader is en wie de vader van de meisjes zijn. Het beeld wat Evie ziet van Haze is vrij schokkend en dit had ik zeker niet zien aankomen. Ook het stukje van Jennifer aan het einde zie je niet aankomen, en dit vond ik persoonlijk een beetje té. Ik snap dat Jennifer veel heeft mee gemaakt in haar leven, en voornamelijk door het traumatische ervaring met haar ex Mike. Maar ze is een goed getrainde rechercheur, waardoor het moeilijk te geloven is dat ze zo iets heeft gedaan.

Ik had wel wat meer over Jochem willen lezen. In uitgeschakeld kwam hij erachter dat er meer achter de zelfmoord zat van zijn zusje. In Zwarte Ziel zit hij depressief thuis en Jennifer is in het begin van het verhaal bij hem geweest, en pas aan het einde van het boek komt hij weer eventjes in beeld.

Ik vond het een sterk verhaal met een goed opbouwend plot. Je kan duidelijk merken dat Angelique Haak groeit in het schrijven en ben zeer benieuwd naar meer van haar. Zoals ik eerder heb aangegeven, dit is zeker een auteur die het ver kan gaan maken in de boekenwereld!

Ik raad je ook zeker aan om deze serie te gaan lezen als je van misdaad boeken houdt.

Meer recensies van thebooksofwonder