"Het probleem met willen, is dat het ons zwak maakt."

Titel: Schim en schaduw (Schim en schaduw #1)

Auteur: Leigh Bardugo

Uitgever: Blossom Books

Prijs: €12,99 (Hardcover)

Genre: Jong volwassenen, High fantasy, Romantiek

Als iemand die nog nooit een boek in het genre High fantasy (een verhaal dat zich afspeelt in een volledig andere wereld) heeft gelezen, wilde ik uit mijn comfortzone stappen. Ik had hier geweldige dingen over gehoord en besloot het een kans te geven. Om eerlijk te zijn had ik echt lage verwachtingen. Ik wilde het bijna niet beginnen te lezen vanwege het genre. Maar sinds ik dit boek heb opgepakt, is er een heel nieuwe wereld voor mijn ogen geopend!

Schim en schaduw is het eerste boek in een trilogie en er zijn nog meer boeken die plaatsvinden in deze wereld: de GrishaVerse. In deze wereld hebben sommige mensen krachten. Die heten Grisha. Grisha hebben allemaal verschillende krachten; sommige kunnen ervoor zorgen dat je hart niet meer klopt en anderen kunnen je gezicht "bewerken". We bevinden ons in het land Ravka. Ravka is verdeeld in twee delen door de Schaduwvlakte. Als je de Schaduwvlakte binnengaat, is deze helemaal gevuld met duisternis en kun je er niet tegen vechten. Maar dat is niet alles: wezens die je willen aanvallen en teren op mensenvlees, wonen daar ook.

Dit boek volgt Alina Starkov. Alina is een wees en iemand zonder krachten. Althans, dat dacht ze. Op een dag worden zij en haar beste vriend Mal in de Schaduwvlakte aangevallen. Een soort kracht ontsnapt uit Alina en ze blijkt de lichtheerseres te zijn, iemand die de duisternis in de Schaduwvlakte kan doorbreken. Wanneer de Duisterling, de leider van de grisha, erachter komt, wil hij onmiddellijk dat zij aan zijn zijde komt staan en de Schaduwvlakte vernietigt. Alina moet leren haar krachten te beheersen, maar dat is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Deze wereld heeft me eigenlijk echt verrast. Ik heb nog nooit van zoiets gehoord en ik vond het erg leuk. Het was interessant en het had zeker een bepaalde aantrekkingskracht. Ik begrijp waarom mensen er verliefd op werden. Ik denk echter niet dat de wereld volledig was uitgelegd. Dat miste ik een beetje en ik hoop dat ik het in het volgende boek zal zien.

De verhaallijn is ook wel goed. Ik moest steeds raden wat er ging gebeuren en ik wilde echt blijven lezen. Ik had zoveel vragen in mijn hoofd en het verbaasde me zeker soms. Het rare is dat als ik terugkijk op de verhaallijn, ik niet echt kan zeggen dat er veel is gebeurd.
Iets dat iets minder mijn ding was in dit boek, waren de personages. Ik denk dat ze nogal onontwikkeld waren, vooral Mal. Mal was er gewoon en speelde dan wel een belangrijke rol, maar ik kan niet veel karaktereigenschappen van hem opnoemen. Het enige personage dat ik echt leuk vond, was de Duisterling. Hij was mysterieus en interessant en ik weet dat hij de antagonist is, maar ik denk dat hij misschien een personage is waar ik in de toekomst dol op zal zijn. Hoewel dat ook kan veranderen, omdat dit twee kanten op kan: hij kan manipulatief of lief zijn. Maar voorlopig vind ik hem wel leuk! Ik weet niet hoe Leigh Bardugo dat doet, want bij Alina had ik dat weer niet, ik kon gewoon niet van haar houden. Ze was een stuk beter dan Mal, maar gewoon niet genoeg. Ik hoop dat Leigh Bardugo groeit in karakterontwikkeling, omdat het een verhaal kan maken of breken.

Ik vond de liefdesdriehoek hierin ook niet leuk. Een van de love interests interesseerde me gewoon niet (vanwege redenen die spoilers bevatten) en ik heb het gevoel dat ze bij hem zal eindigen. Ik hoop echt dat ik niet te teleurgesteld zal zijn, omdat ik de andere liefdesinteresse juist wel wat specialer vond.

Er is een scène in dit boek die ik ook geweldig vond! Helaas kan ik deze niet bespreken, aangezien die best wel erge spoilers bevat. Wil je nu met mij over dit boek praten? Stuur me gerust een berichtje via deze site, Instagram of mail!

Ik kan duidelijk erkennen dat dit boek een aantal werkpunten heeft, eigenlijk een heleboel, maar dat neemt niet weg hoeveel plezier ik had tijdens het lezen. Ik heb er echt van genoten en ben erg enthousiast om meer te lezen van Leigh Bardugo en vooral de GrishaVerse!

Als ik deze recensie bekijk, lijkt het alsof dit boek niets voor mij was. Het was gewoon niet zo geweldig, maar ik heb er erg van genoten. Daarom besloot ik mijn gevoel te volgen en 3.5/5 te geven! Ik kan niet wachten om te zien waar dit verhaal naartoe gaat!

Liefs,
Alissa

Reacties op: Een verhaal dat snakt naar meer in een zeer interessante wereld

Schim en Schaduw - Leigh Bardugo
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99