“De helling wordt vlakker. Het bos minder dicht. Beneden, in een open kom tussen de heuvels, zie ik de vage omtrekken van een huis.”

Titel: Vals

Auteur: Mel Wallis de Vries

Uitgever: De Fontein

Prijs: €14,99 (hardcover)

Genre: Jeugdthriller

Na al die prachtige covers in iedereens boekenkast te zien staan, kon ik het toch niet weerstaan om zelf eens een Mel Wallis de Vries boek op te pakken?

We zijn nu een goede paar maanden verder en ik heb inmiddels acht van haar boeken gelezen, ben naar Vals de film geweest, ben naar de musical van Schuld gaan kijken en heb al haar andere boeken op mijn verlanglijstje staan.

Een ding is zeker: ik ben fan!

Vals volgt een vriendinnengroep bestaande uit vier tienermeiden: Pippa, Abby, Kim en Feline. Voordat de eindexamens eraan zitten te komen, besluiten ze om naar een huis in de Ardennen te gaan, aangezien een van hen er eentje bezit.

De vriendinnen verwachten een laatste leuke vakantie te hebben met z’n allen, maar dit loopt uit op een regelrechte ramp wanneer geheimen worden bovengehaald, ruzies uit de hand lopen en het ergste...de meisjes een voor een lijken te verdwijnen.

Laten we nu eerlijk zijn: dit is niet het meest originele concept. Het is niet iets waarvan je de achterkant leest en je meteen helemaal weggeblazen wordt, maar man dat proloog! Het proloog grijpt je bij je keel, je wordt meteen verleid door Mel Walles de Vries haar geweldige schrijfstijl, die je de rillingen kan bezorgen! Het hield me meteen op het puntje van mijn stoel en het enige wat ik kon denken was: hoe zijn we tot hier gekomen? Wie van de meisjes is dit? En meteen zat ik op de rit voor dit verhaal.

Ik was geen al te grote fan van onze vriendinnengroep, dus als je op zoek bent naar een hechte vriendschap die wordt verbroken, dan zit je hier wel degelijk verkeerd. Er zitten veel leugens in deze vriendinnengroep, onuitgesproken zaken en vooral: jaloezie.

Doordat ze nu met z’n allen zowat opgesloten komen te zitten in dit huisje, wordt alles opgerakeld en hoewel dit echt een drama was, is dit niet je typische drama. Mel Wallis de Vries weet alles op zo’n realistische manier te houden, dat je niet het idee hebt dat je naar dé dramashow aan het kijken bent, maar juist dat jij zo een deel van deze groep zou kunnen zijn.

Ik had het er al eerder over dat ik helemaal verliefd ben geworden op Mel Wallis de Vries haar schrijfstijl, maar ik wil er toch nog net iets dieper op ingaan. Haar schrijfstijl zuigt je vanaf het begin tot het einde het verhaal in, zorgt ervoor dat je dat fantastische kippenvel effect krijgt en zorgt ervoor dat je vlot kan lezen. Ik had dit boek in een adem uit, omdat het gewoon zo fijn was om te lezen. Daarnaast had ik door haar manier van schrijven ook echt het idee dat ik een van de personages was, wat me natuurlijk nog nieuwsgieriger maakte!

En iets wat ik al helemaal top vond, was dat Mel Wallis de Vries onderwerpen aanhaalt die wat gevoeliger zijn. Onze karakters zijn ook mensen met hun problemen en in thrillers laten mensen de emotionelere kant vaak wegvallen, maar Mel deed dit juist supergoed! Ik bond me al snel aan mijn favoriete karakters en ik heb ze sindsdien niet meer los kunnen laten!

Er was enkel een ding dat mijn score toch wel erg naar omlaag haalde...het einde. De dader was mij toch wel een beetje té voorspelbaar. Heel erg jammer, want anders had dit boek misschien echt wel een 5/5 kunnen krijgen.

Maar dat hoeft de pret niet te bederven! Ik had nog steeds heel veel plezier (en rillingen) tijdens het lezen en hoewel ik het einde van de film echt een stuk beter vond, geef ik dit boek nog steeds met alle liefde een 3,5/5! Zeker een aanrader!

Liefs,
Alissa

Reacties op: Mel Wallis de Vries weet je meteen bij de keel te grijpen!

Vals - Mel Wallis De Vries
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99 Bestel het e-book € 9,99