En er was licht

05 oktober 2016
Het staat er een beetje spottend op: een boek waar alles inzit. Je kunt je allereerst afvragen wat alles betekend, maar beter nog, is dit niet iets wat zoveel boeken claimen? Om het antwoord zelf maar gelijk te geven, het is waar. Als je het licht niet kunt zien is een compleet boek dat nog lang blijft naspoken.

Het had niet veel gescheeld of ik had dit boek nooit gelezen. Of, in ieder geval voorlopig niet. Niet alleen vanwege die quote die mij als lezer al een kant op stuurt, maar ook vanwege de slecht vertaalde titel en de goedkope kaft. Ik moet me sterk vergissen als het niet een beetje meeliften is op De schaduw van de wind. Bovendien klopt het plaatje gewoon helemaal niet, dus waarschijnlijk gemaakt door iemand die het boek niet gelezen heeft. Om het helemaal af te maken staat er dan ook nog voor de liefhebbers van De Boekendief. Waarom zulke teksten op een boek moeten heb ik nooit begrepen, maar de overeenkomst met De Boekendief is dat het allebei ten tijde van de de Tweede Wereld oorlog afspelen. Net zoals 14 miljoen andere boeken...

Goed, tot zover mijn ongenoegen over de wereld die uitgeven heet, want ik zou bijna vergeten dat ik echt geraakt ben door dit boek. Schrijver Anthony Doerr won er zelfs de prestiguge Pulitzerprijs mee en dat begrijp ik helemaal. Na al die boeken die ik las over de WO 2 of afspeelde in die tijd, is dit weer een verfrissing. Met prachtige zinnen dringt het verhaal binnen. Als lezer volg je een blind meisje en dus ook de oorlog door de ogen, of beter gezegd andere zintuigen van haar. De andere verhaallijn is van een Duits wees jongetje dat een liefde heeft voor radio en natuurkunde en daar erg goed in blijkt te zijn. Zo goed dat hij wordt oproepen voor het leger. Niet wetende dat hij uiteindelijk vecht voor de Nazi's.

Zoals eerder al gezegd is het dus inderdaad een boek waar alles inzit. Doerr schildert met prachtige zinnen, zonder het spannende verhaal af te remmen. Er is hoop, verraad, liefde, angst, nog meer hoop en nog meer liefde. Tien jaar werkte hij eraan en dat lees je. Vergeet die slechte kaft, vergeet alles eromheen en lees. Het verrijkt je leven.

Meer recensies van