Kom maar door met die detectives

05 oktober 2016
Vrij snel nadat Mr. Mercedes was gepubliceerd kondigde de Amerikaanse uitgeverij van Stephen King aan dat het een eerste deel van een trilogie ging worden. Dit tot vele vreugde van velen, waaronder ik. Tenslotte was Mr. Mercedes een pareltje dat in alles schreeuwde om meer en dat zelfs bekroond werd door de beroemde Edgar Awards.

Naar eigen zeggen van King was het schrijven van De eerlijke vinder heerlijk, maar wel ontzettend moeilijk. The master of horror schrijft veel en makkelijk, maar daar vallen dus niet zijn detectives onder.Dat zou kunnen liggen aan het feit dat Stephen King nooit vanuit een voorbedacht plot werkt, maar het verhaal laat ontstaan. En dat lees je. Nergens doet het verhaal gemankeerd aan en wordt je als lezer bewust van het feit dat de schrijver een personage een duw in de rug geeft in de richting van het plot. Als er al iets van een plot is, is dat vooral omdat de hoofdfiguren daar zelf op aansturen.

In het geval van De eerlijke vinder zijn er drie hoofdpersonages of verhaallijnen. Hodges, de gepensioneerde rechercheur uit Mr. Mercedes, die na dat hachelijk avontuur een bureau opricht dat luistert naar de naam Finder Keepers. (Wat de originele titel is.) De twee andere figuren zijn een 13-jarig jongetje dat een belangrijke ontdekking doet en een crimineel. Genoeg ingrediënten op een heerlijk Stephen King verhaal. Hij mag het dan zelf een moeilijk project vinden, als het aan mij ligt schrijft hij vanaf nu louter alleen nog maar detectives, want De eerlijke vinder is minstens net zo goed als Mr. Mercedes, zo niet beter.

Meer recensies van