De oorlog verklaard

26 september 2018
Voor dit boek moet je echt even gaan zitten. Letterlijk én figuurlijk, want zowel de omvang van deze roman, als het verhaal laat de lezer niet geheel onberoerd. Het telt maar liefst 962 bladzijdes (981 als ik de bijlages meetel). Daarbij zijn de marges kleiner dan normaal en heeft schrijver Jonathan Littell alles achter elkaar geschreven. Aan witregels tussen de dialogen doet hij niet. Zie daar, een boek voor een paar maanden leesplezier.

Al is het woord plezier in deze misschien niet goed gekozen. De Welwillenden is namelijk het relaas van SS-officier Maximilien Aue ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Op gedetailleerde wijze vertelt hij de gruwelen van de oorlog en hoe de Joden worden uitgeroeid. Zonder enige wroeging oreert hij over zijn leven en laat hij meekijken in de walgelijkheid van de holocaust. Of je wilt of niet, als lezer word je erin ondergedompeld.

Jonathan Littell is een Amerikaan die met zijn Belgische vriendin in Spanje woont en schrijft in het Frans. Toen het boek uitkwam had hij de hoop op 3000 verkochte exemplaren, maar mede door het winnen van de Prix Goncourt verkocht hij alleen al in Frankrijk een miljoen boeken en dat gegeven zegt genoeg.

Meer recensies van