Voor Nederland leest en de bijbehorende leesclub hier op Hebban las ik Winterbloei van Jan Wolkers. En de leesclub was de doorslaggevende reden om het boek ook daadwerkelijk uit te lezen.

Het boek begint met twee inleidingen, maar mijn mening was 1 inleiding voldoende geweest.
Ook staan er een aantal columns in van Aaf Brandt Corstius, die voor mij weinig toevoegen aan de verhalen van Jan Wolkers.

Dan de verhalen van Jan Wolkers. Mooi vond ik de autobiografische verhalen en het verhaal over zijn gevoelens (bijna schrikbeeld) over de toekomst in 2010.
De 10 korte verhalen vond ik makkelijk leesbaar, maar ik kan zonder terug bladeren in het boek niet meer vertellen waar ze over gingen. Hierover ben ik dan ook neutraal in mijn oordeel.
Tot slot de dagboekfragmenten; hier had ik me op verheugd, maar ik kwam er niet doorheen. Ik wilde het boek het liefst weg leggen en niet meer oppakken. Het geheel voelde ontzettend traag. Nu denk ik, dat gaf waarschijnlijk een heel goed beeld van de dagen op het eiland, maar als lezer vond ik het heel onprettig.

Al met al kwam ik uit op 2 sterren voor dit boek. Het was voor mij geen geslaagde kennismaking met Jan Wolkers en ik denk ook niet snel en ander boek van hem te gaan lezen.

Reacties op: 45

Winterbloei - Jan Wolkers