Mooi staaltje geschiedenis

30 maart 2019
Dit is bijna een geweldig verhaal. De geschiedenis van de Vikingen heeft mij altijd mateloos geïnteresseerd, en dit is een en al geschiedenis, over hoe die mannen eventjes de Atlantische Oceaan overvoeren om daar kolonies te stichten. Niet dat dat in dit boek gebeurt, maar dan nog! Een ontzettend leuk idee en goed uitgewerkt. Zwaar, ook, naar het einde toe. Er zitten een paar goeie plottwists in.
Het is maar een detail, maar ik moest keihard lachen redelijk in het begin van het boek. De Reigers komen van Hibernia - Ierland, dus - en nemen patatten ('aardappelen') mee op hun tocht, tot ze uit koers geslagen worden en in Amerika belanden. Alleen speelt dit verhaal zich af in de middeleeuwen en werden patatten in Europa pas veel later bekend, nadat ze - natuurlijk - uit Amerika meegebracht werden. Ik vraag me af of dit foutje nu expres of per ongeluk gedaan is. Al bij al een grappige noot.
8/10

Meer recensies van