Weer mooi neergezet!

21 augustus 2019
Ook dit is weer een erg sterk boek, met een paar goede oude en nieuwe personages. Na zeven boeken valt er nu niet ontzettend veel meer te zeggen, behalve dan een paar korte opmerkingen. Als eerste is het idee om het verhaal zich op de zee en met piraten te laten concentreren, een heel goed idee en goed uitgevoerd ook. Het is eens iets anders dan gewoonlijk.
Een beetje irritant is dat de kaart niet aangepast wordt. Alleen Nagasaki en Kyoto staan erop, en we zitten ergens ertussen, maar al sinds Boek 4 is eigenlijk niet meer duidelijk waar precies. Vooral in dit boek, zo komt het toch op mij over, wordt er op bepaalde momenten redelijk veel met namen gestrooid, en ik heb geen flauw idee meer waar Jack, Miyuki en de rest nu zijn. Redelijk dicht bij Nagasaki, aangezien er nog maar één boek te gaan is, natuurlijk, maar dan nog... Maar ja, ik hou dan ook van kaarten. Misschien dat dit voor de meeste mensen geen probleem is.
Een totale verrassing is de terugkeer van Drakenoog. Eerst lijkt het nogal vergezocht, maar als uiteindelijk de verklaring komt, dan... Oké, het is nog steeds een béétje vergezocht, maar zou op zich wel een mogelijkheid kunnen zijn. En het is slim gevonden ook. Misschien is het niet helemaal al te logisch of normaal, maar och, je komt wel vreemder dingen tegen, dus ik ga maar gewoon mee met de flow.
8,1/10

Meer recensies van