Ik was nieuwsgierig geworden naar dat onbekende stukje Europa daar tussen Polen en Rusland. Wie zijn (of waren) de bewoners, hoe hebben ze de periode doorstaan toen ze deel uitmaakten van de Sovjetunie? Hoe ziet het er daar uit? Het is een uitgebreide verkenningstocht geworden waarin ik een heel genuanceerd beeld heb gekregen van het Balticum (Estland, Letland, Litouwen) en de bevolking. Net die inwoners neemt Jan Brokken als uitgangspunt. De titel verraadt het al. Aan de hand van betekenisvolle figuren graaft de auteur diep in het wezen van die landen, in heden en verleden. Een Baltische ziel omschrijft hij als een ontwortelde die dat absoluut niet wil zijn, een milde spotter die probeert te verhullen hoe verworpen hij zich voelt, en tegelijk iemand met een waanzinnige liefde voor de omgeving waarin hij opgroeide. Ik leerde ze kennen, de Duitse Balten, de Russische Balten, de joodse Balten, de oude onteigende adel, mensen die geleden hebben onder het communisme, waarin de Machine de Toekomst was en een persoon een nummer werd, bang om gedeporteerd te worden naar Siberië. De Baltische staten, waar Duitse en Russische invloed elkaar ontmoeten in een Noord-Europees landschap. Vlot en origineel beschreven door Jan Brokken.

Reacties op: Duitse en Russische invloeden in Noord-Europees landschap

Baltische zielen - Jan Brokken
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50 Bestel het e-book € 12,99