Aanschouwelijk, deskundig en boordevol inzichten

TomD 12 november 2019
De veroveringstocht van Alexander de Grote en wat hij naliet in Azië (vanaf 4de eeuw v.C.). We volgen Alexander op zijn tocht oostwaarts vanaf zijn eerste veldslag in 333 v.C. Hij als jonge, baardloze koning, zijn opponent Darius als gezette Perzische heerser. Steden als Babylon, Susa en Parsa (Persepolis) worden ingenomen. Darius vindt de dood. Overal sticht Alexander kolonies, steden die vaak zijn naam dragen. In Indië lijkt zijn grens bereikt. Ook zijn koningschap verandert van stijl. Hij wordt een meedogenloos heerser, narcistisch en megalomaan, die de plaatselijke bevolking voor hem (letterlijk) doet buigen. Waar hij komt, gaat zijn reputatie hem reeds voor. Hij bestormt burchten, ontmoet krijgshaftige volkeren en wordt bijna dodelijk getroffen door een pijl in zijn borst. Hij huwt meermaals, viert dat met Griekse spektakels en Perzische eetgelegenheden. Hij toont zich uitermate emotioneel bij het verlies van zijn grootste vriend. Zelf sterft hij veel te jong als bijna vergoddelijkte heerser in Babylon in 323 v.C. Zijn opvolging is niet geregeld. Grootse plannen ontsproten aan zijn brein worden afgeblazen. Er ontstaat een strijd om de macht. In dit gewoel ontstaat het Seleucidenrijk dat tweeënhalve eeuw stand houdt en Hellenistische en Perzische aspecten verenigt.

Henk Singor neemt de lezer vanaf de eerste pagina’s mee in zijn verhaal. Duidelijk, deskundig en boordevol inzichten. Er zijn overzichtskaarten opgenomen van Alexanders globale tocht. Ik heb vooral genoten van dit boek omdat de hoofdrolspelers (Alexander, zijn vriend Hefaistos, de Aziatische heersers,…) als mensen van vlees en bloed worden neergezet, met hun successen en tegenslagen en waar mogelijk ook met hun emoties, vreugde en verdriet. Zelfs de evolutie in Alexanders optreden als vorst (jonge, onervaren knaap die naakt een rondje loopt, later meedogenloos heerser en uiteindelijk een haast vergoddelijkte figuur) is duidelijk. Het boek is heel aanschouwelijk door de inbreng van veel concrete beschrijvingen (hoe een bepaalde stad of paleis er uitzag, spelen, feesten, optochten,…), waardoor zowel leesbaarheid als leesplezier gegarandeerd zijn.

Meer recensies van TomD