Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van een puber (met rugzakje) die het leven op zijn manier wel fijn vind. Hij heeft leuke ouders, een jongere zus met geamputeerd been (als gevolg van een tumor) waar hij veel van houdt en zelfs een vriendinnetje dat zowel bij zijn ouders als zijn zusje in de smaak valt. Met de twee meisjes heeft hij een geheim plekje gevonden bij een water en een stel ineengegroeide bomen waar ze gelukkig en vrij kunnen zijn. Van bij het begin wordt duidelijk gesteld dat er dramatische ontwikkelingen
volgen, dat komt ook telkens weer naar voren in de loop van het verhaal dat als een soort lange flasback wordt verteld. Toch dacht ik dat de amputatie van het been en het verplicht bezoeken van een psychiater dat wel verklaarde en dat de rest een soort happy end zou hebben. Maar op het einde gaat het snel (bergaf) en heeft de schrijver nog enkele verrassingen in petto.

Het onderwerp is niet zo makkelijk voor wie meestal fantasy en thrillers leest, dit boek heeft veel meer diepgang en concentreert zich op de diepmenselijke en psyschologische aspecken van het leven. De aktie, en die is er in ruime mate, is niet de hoofdzaak. Voor mij is het geen boek om in 1 keer uit te lezen, je moet de tijd nemen om het weg te leggen en na te denken over het gelezene. Verder lezen was nooit een probleem door de luchtige, en met terugzicht cynische, toon die de verteller gebruikt.

De plot zit chronologisch stevig en logisch in mekaar. De drie hoofdpersonages worden goed in de verf gezet en als lezer leef je mee met de onafwendbare gebeurtenissen. Hoewel dit absoluut geen thriller is, sleept het verhaal je toch volledig mee en wil je steeds verder lezen in de hoop dat alles toch nog goed komt.

Oliver Reps heeft een prettig lezende schrijfstijl en hij brengt een diepmenselijk drama op een haast alledaags maaar zeer originele manier. Hoewel het onderwerp me niet echt ligt, was het toch een rijke ervaring. Ik hoop nog boeken van hem te lezen, zeker als het iets luchtiger kan.

Reacties op: Een boek met een serieuze, ietwat melancholische ondertoon dat best vlot leest.

De dag die nooit komt - Oliver Reps
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50