Geen sprake van het boek of de film die beter is, het zijn twee meesterwerken, elk in zijn eigen genre

Tommy Verhaegen 01 november 2019
De film is één van mijn all-time favorieten. Ik begon dan ook met enige reserve aan het boek met hoopvol het adagio 'het boek is beter dan de film' in gedachten.
Het eerste dat opvalt is dat het boek en de film perfect bij mekaar aansluiten, Spielberg heeft haast tot op de letter de tekst van Michael Crighton gevolgd, maar dan meesterlijk in beeld gebracht.
Er is dan ook geen sprake van het boek of de film die beter is, het zijn twee meesterwerken, elk in zijn eigen genre.
Het was ook nooit vervelend om het boek te lezen, ook al wist ik uiteraard al alles wat er te weten viel, behalve op het einde waar er toch enkele belangrijke details anders benaderd zijn. Superspannend kan het uiteraard maar 1 keer zijn maar ook bij herhaling blijven boek en film subliem.
De beschrijving van de karakters, de achtergronden, de aktie is prachtig, al bevat de film iets meer humor dan het boek. Het karakter van Ian Malcolm is in beide versies een even grote kloothommel :-)
Wat opvalt in het boek is dat de auteur toch wel afstand neemt van zijn eigen (droom)werk en waarschuwt tegen de gevolgen van de ongebreideld voor commerciële doelstellingen toegepaste wetenschap.

Meer recensies van Tommy Verhaegen