Een dikke pil en het vervolg is nog dikker. Dit is zeker geen doorsnee-fantasy verhaal. Het is meer en tegelijk minder. In mijn ogen uniek doordat het in haast 1 lange flashback teruggaat naar de jeugd van de held en dan erg compleet (en dus langzaam) chronologish alle gebeurtenissen uit die jeugd gaat varhalen. Vaak gruwelen, al dan niet met Kvothe zelf als slachtoffer, ook enkele keren positief. Minder juist omdat je een korte samenvatting van de jeugdjaren van de held verwacht en dan hup, vooruit met het verhaal... dat komt er dus niet, of mogelijk pas in deel 2. Het boek is zeker spannend en goed genoeg om zeker te zijn dat de lezer ook tijd zal maken voor deel twee. Wel heb ik begrepen dat er ook een derde deel werd aangekondigd maar dat dat al vele jaren op zich laat wachten.
Net als bij Harry Potter gaat het gedurende een belangrijk deel over een tovenaarsschool waar de held magie leert en vrienden maakt onder medeleerlingen en leraars. Maar daar houdt de vergelijking dan ook op. Dit boek is duisterder, harder en minder duidelijk in de eigenlijke toverkunst.
Veel aktie op een zwertocht langs meerdere locaties (woonwagen, achterbuurt, toverschool en café) die toch wel veel gelijkenissen vertoond en daardoor net niet in herhalingen valt. Toch denk je soms: kon dat niet korter, wat is de toegevoegde waarde. Die zit hem vooral in extra gegevens die de jonge Kvothe (en tegelijkertijd de lezer) krijgt zodat het mysterie dat het verhaal toch is, steeds duidelijker wordt. Al zijn er op het einde nog enorm veel open vragen. Het boek leest vlot maar niet opzichzelf, de lezer moet verder met deel twee om niet totaal onbevredigd achter te blijven.

Reacties op: De lezer moet verder met deel twee om niet totaal onbevredigd achter te blijven.

Kronieken van Kvothe 1 - De naam van de wind - Patrick Rothfuss
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 24,99 Bestel het e-book € 9,99