Wel spannend, niet origineel

Ton Jansen 29 november 2019
Zoals ik al bij eerdere jeugdthrillers schreef: Het is niet eenvoudig om je in dit snel uitdijende genre staande te houden. De lijst van vooral vrouwelijke auteurs is inmiddels lang. Ook Juultje van den Nieuwenhof doet op gezette tijden een duit in het thrillerzakje. Ze schrijft voor minder ervaren lezers boeiende verhalen. Dat is met ' After Dark' niet anders. Ze is eveneens docente aan een middelbare school en vraag mij af of ze de manuscripten aan haar leerlingen voorlegt. Wat ik schreef bij de beoordeling van 'Roes' van Caja Cazemier is eigenlijk ook op dit verhaal van toepassing. De setting is weinig origineel. Het zijn diverse jongeren die bij absentie van de ouders bij elkaar komen op een afgelegen plek en dan een spel spelen. Tevens zijn er weer de nodige onderhuidse spanningen en intriges. Ook de vormgeving laat een bekende opbouw zien, gevarieerd dat wel maar Mel Wallis de Vries doet dit ook. De ontknopingen worden wel steeds gruwelijker en liet mij een beetje denken aan de ontknoping van Susanne Kosters ' De trap naar de hemel', al is dat boek vooral een psychologische thriller. Kortom, het is allemaal niet vernieuwend. Daarom is het vooral geschikt voor minder leesgemotiveerden en dat zijn er heel wat. Wel aardig is de epiloog die tot nadenken stemt en verrast. Samengevat: voor de doorgewinterde jeugdthriller lezer geen opzienbarend verhaal, voor scholieren - vaak verplicht lezend voor de leeslijst - een aantrekkelijk verhaal mede gezien de beperkte omvang en de herkenbare elementen als vriendschap, vertrouwen en relaties.

Meer recensies van Ton Jansen