Ik schreef al eerder op deze site dat het ontzettend moeilijk moet zijn voor onze - voornamelijk vrouwelijke - jeugdthrillerschrijvers om elke keer maar weer met een origineel en goed uitgewerkt idee op de proppen te komen. En de concurrentie voor Cis Meijer is moordend met succesvolle collega's als Eva Burgers, Mel Wallis de Vries, Margje Woodrow, Mirjam Mous, Juultje van den Nieuwenhof en onlangs nog Mirjam Hildebrand. Er zijn veel boeken met het rood-witte politielint. Vandaar dat de verhalen steeds donkerder en heftiger worden. Er zijn veel thematieken in het verhaal verweven in combinatie met mogelijke verdachten is het , ondanks de eenvoudige schrijfstijl, een complex mysterie waarbij de ontknoping toch nog een verrassing voor de lezer in petto heeft. De verhaallijn van Desi als stagiaire als misdaadonderzoeker komt minder uit de verf en is wat mij betreft overbodig. Iemand s hreef ' een overweldigend geheel van emoties' en dat vind ik een prachtige en treffende omschrijving. De spanning rondom de dood van Claire en de vermissing van haar tweelingzus Jara bieden genoeg schrijfstof. CIs Meijer schreef met ' Dark mind' (ben persoonlijk niet zo van de verengelsing van onze taal) een duister verhaal voor liefhebbers van misdaadthrillers. Door de moordende concurrentie in dit genre en vaak kwalitatief goede jeugdliteratuur vind ik deze nieuweling drie sterren waard. Het is goed, maar niet overrompelend. Het zal zeker minder kritische lezers wel overtuigen. Voor criticasters zoals ik, lees vrijwel alle jeugdthrillers, ligt de leeslat stuk hoger. Zal na de vakantie op school het boek bespreken en ben benieuwd welke reacties dat oplevert.

Reacties op: Donkere gedachten

Dark mind - Cis Meijer
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,99 Bestel het e-book € 9,99