Aantrekkelijke shortie

Ton Jansen 03 december 2020
De uitgevers passen zich ook maar aan de ontlezing bij de jeugd. Bij Blossom Brooks hebben ze daarom het idee opgevat om niet al te dikke boeken uit te geven en als ‘Shorties’ in de markt te zetten. Het boek ‘Het zusje van’ is het eerste boek in die reeks. Het verhaal gaat over Liv en haar broer Alex. Die laatste heeft met drank op een ongeluk veroorzaakt, een dodelijk ongeval waarbij een klasgenootje van Liv om het leven is gekomen. Liv wordt door iedereen met de nek aangekeken en hatelijk bejegend. Gelukkig is er een standvastige vriendin en een onbekende Nick die Liv ondersteunt. Af en toe wisselt het perspectief naar de ouders die in hun restaurant ook de nadelige gevolgen van het ongeluk ondervinden en van Alex die wanhopig krabbelt om zijn emoties op papier te zetten. Hij vlucht zelfs het huis uit. Het lijkt mij een aantrekkelijk boek voor middelbare scholieren. Het leest vlot al vind ik het lettertype erg klein. De uitgeverij had een makkelijk leesbaar lettertype beloofd. Dat is een klein missertje op een geslaagde uitgave. Vier sterren dik verdiend. In april 2021 komt de tweede shortie uit. Benieuwd of de kwaliteit zo blijft.

Meer recensies van Ton Jansen