Meer drama dan sport

Ton Jansen 04 augustus 2019
Dit boek heeft een vignet dat duidt op een sportboek. Uiteraard komt sport voor in dit boek. Jim wordt - net als zijn vriend Jabbar- een grote voetbaltoekomst voorspeld bij PSV ( schrijver en piloot Tegenbosch komt uit die regio). Verder heeft het boek qua compositie ook de vorm van een voetbalwedstrijd met een warming up, een eerste en een tweede helft en blessuretijd. Jim (17) staat met zijn kwaliteiten centraal in het gezin, maar die centrale rol komt onder druk te staan door de ziekte van zijn zusje van dertien, Izzy. De ziekte en de gevolgen komen steeds meer op de voorgrond te staan. Verder komt ook Lola in het verhaal voor, dat zorgt voor de gebruikelijke romantiek in het verhaal. Uiteindelijk kiest Jim niet voor zichzelf, maar voor zijn doodzieke zusje. Daarom de titel van deze korte beschrijving. Het boek is aantrekkelijk door de sportinslag. De dramatiek in het verhaal is pregnanter aanwezig. De schrijver schrijft net zo vlot als hij vertelt. Er staan wel veel opmerkingen tussen haakjes als toevoeging, dat lees ik minder graag, echter in totaliteit is dit een doorlezer. Ik denk dat veel jongeren dit boek van Buddy Tegenbosch willen lezen, ook fans van Ajax en Feyenoord. Goed verhaal 13+

Meer recensies van Ton Jansen