Geen echte thriller

Ton Jansen 22 november 2019
Om maar met de deur in huis te vallen: voor mij stelt Marjon Pauw teleur als thrillerschrijfster in haar nieuwe boek, de novelle ' Stief' . Ik heb op pakweg de eerste 60 bladzijden niets gelezen dat in de richting gaat van een verhaal waarbij je op het puntje van je leesstoel zit. Is het dan een slecht begin? Dat nou ook weer niet. Het heeft voor jeugdigen veel herkenningspunten. Die liggen vooral op emotioneel terrein: echtscheiding, onzekerheid over je eigen uiterlijk, vriendschap en verliefdheid. Komt gaandeweg het thrillerelement in het boek, als de rijke Johan kwistig met geld strooit, dan vind ik de ontknoping kneuterig en ongeloofwaardig. Zeker de rol van moeder.iemand schreef hier op Hebban over dit boek ' Wat een flauw einde'. Die woorden formuleren treffend mijn leesbeleving . Nu is het zo dat kinderen in de leeftijd waarvoor dit boek bedoeld is niet of weinig lezen. Dunne boeken zouden dan uitkomst kunnen bieden. In dat op zicht is deze uitgave bruikbaar. Inhoudelijk stelt het mij teleur en vind ik diverse recente novellen geschikter. Ondanks diverse goede ( aardige) recensies her en der beklijft dit boek niet..

Meer recensies van Ton Jansen