Het blijft helaas actueel

Ton Jansen 01 april 2020
Van Suzanne Koster blijft mij altijd ‘ De trap naar de hemel bij’, een boek dat op de boekenplank in de woonkamer staat. De plek die gereserveerd is voor literaire de toppers. Een prachtige psychologische thriller. ‘ Zwarte Lieveling ‘kwam ik op het spoor doordat een leerling van school er een presentatie over wil houden. Het ineen boek uit 1995 en nu opnieuw uitgegeven in de ‘Oneindigheidstrilogie’. Het heeft een heel heftig thema: misbruik door een stiefvader. Helaas blijft dit onderwerp actueel en is het ook goed om er over te blijven schrijven. De schrijfwijze vond ik wat minder, soms kneuterig of te uitleggerig: ‘Het bonkte in haar hoofd. Bonk, Bonk, Bonk’. Zoiets dacht ik al. Soms merk je aan het taalgebruik dat het iets ouder is, alhoewel de guldens zijn vervangen. Achterin een nuttige lijst van adressen als je met gelijksoortige problemen te maken krijgt of hebt gekregen. In totaliteit een fatsoenlijk tussendoortje. Het raakte mij niet bijzonder. Mooie voldoende oftewel drie sterren. Ik ga haar boek ‘Lege kamers’ nog maar eens lezen. Dat ben ik een beetje vergeten.

Meer recensies van Ton Jansen