GEWELDIG

Treesroothooft 21 oktober 2019
Beschrijving:
Ik heb het boek In een donker, donker bos gelezen dit boek heeft Ruth Ware geschreven. Ze is 47 jaar en een Britse psychologische misdaadthriller-auteur. Ze heeft Engels gestudeerd aan de Universiteit van Manchester. Voor haar carrière als auteur was ze een serveerster, een boekhandelaar en een publicist. Ze is altijd al bezig geweest met boeken en schrijven. De bekendste romans die ze heeft geschreven zijn In een donker, donker bos, de dood van mevrouw Westaway, de vrouw in suite 10, het leugenspel, The Turn of The Key en nog veel andere. Zowel een donker, donker bos als de vrouw in suite 10 stonden op de UK Times en de top tien van bestsellerlijsten van de UK Times. Ruth wordt vertegenwoordigd door ‘Eve white of the Eve White Literary Agency’. Het boek dat ik heb gelezen is verfilmd, ik heb de trailer opgezocht maar de film sprak me niet zo aan. De film voelde helemaal niet zo mooi aan als het boek. Het boek dat ik heb gelezen is geselecteerd voor een BEA Buzz Panel en heeft NPR gewonnen voor beste boek van 2015 en ook RT Reviewer's Choice Award for Best Suspens Novel.
Het verhaal gaat over Nora die plotseling een uitnodiging voor het vrijgezellenfeest van Clare krijgt, haar jeugdvriendin die ze al tien jaar niet heeft gezien of gesproken. Na een tijdje nadenken heeft ze samen met Nina, ook een jeugdvriendin, toch beslist om naar het feest te gaan. Maar daar krijgt ze onmiddellijk spijt van, omdat ze te horen krijgt dat Clare gaat trouwen met haar grote jeugdliefde James waar ze het nog altijd moeilijk mee heeft. Op het vrijgezellenfeest hangt een rare, ongemakkelijk sfeer, op het feest zijn er rare situaties en daarom is de groep ook heel ongerust. Plotseling, wordt Nora wakker in het ziekenhuis en herinnert ze zich heel weinig en wordt ze ook nog verdacht van moord.

Interpretatie
Het boek is een non-fictie thriller. Het begin is in media res, het verhaal begint in volle actie daardoor blijft het boek ook hele tijd spannend. Het boek heeft me geen één keer verveelt omdat je het gevoel hebt dat er elk moment iets gaat gebeuren. De protagonist is Nora, we kijken mee in Nora haar gedachten en gevoelens. Er zijn meerdere antagonisten, deze zijn Clare en Flo. De belangrijkste nevenpersonages zijn Nina, Tom en James. Er zijn een aantal flashbacks en ook sommige flashforwards. De ruimte is een functionele ruimte omdat de ruimte veel belang heeft in dit boek. Het thema is ook alledaags en realistisch, dat vind ik zo leuk. Dit boek bevat voor intellectuele spanning maar ook inhoudelijke spanning. Het boek is vertelt in een ik-perspectief meer specifieker een belevend-ik.

Evaluatie
Ik vond dit boek echt een geweldig boek, ik lees normaal nooit dit soort boeken maar dit boek was echt het beste boek dat ik ooit al gelezen heb. De achterkant van dit boek sprak me al aan maar ik had nooit verwacht dat dit boek zo goed zou zijn. Ik heb me geen enkele keer verveelt tijdens het lezen. Het boek blijft ook de hele tijd spannend omdat spanning blijft oplopen door de flashbacks en flashforwards. In het boek gebeuren ook heel veel onverwachte gebeurtenissen waardoor het boek niet voorspelbaar of saai wordt. Het is ook een realistisch boek en ik kan me goed inleven in het hoofdpersonage.