Eindelijk weer ademhalen

turnthepages.nl 10 augustus 2019
Ik bladerde door de catalogus van KokBoekencentrum en zag daar 'door jou ben ik mij' staan. Destijds nog met de titel 'marouan en ik'. De titel trok mijn aandacht en ik las verder, waar gaat dit boek over? Homoseksuele jongeren en het geloof... best een spannend onderwerp als je het mij vraagt!
Ik ben zelf christelijk en was eigenlijk bang voor de confrontatie. Maar na wat research gedaan te hebben besloot ik dit boek toch aan te vragen. Ik mailde de uitgeverij en ik mocht het boek recenseren!
Het heeft even geduurd maar hier is hij dan.

Samenvatting
Jona, afgekort voor Jonathan, is homoseksueel. Maar niemand weet dit. Hij onderdrukt zijn gevoelens. Maar dan ontmoet hij de Marokkaanse Marouan. Gewoon vrienden, toch?
Marouan is wel heel leuk. Ze appen met elkaar, spreken af. Maar Jona zit in de knoop. Kan dit wel? Mag hij deze dingen wel voelen?

Inhoudelijk
Nog nooit las ik een boek als deze. Een YA fictieboek over homoseksualiteit binnen het geloof. Een nieuwe, heftige, verhelderende ervaring.
Tuurlijk wist ik wel hoe er soms mee om wordt gegaan. Maar dit kwam heel dichtbij. Ik herkende dingen die leraren ons op school vertelden, wat er in de kerk werd gezegd. Ik wist precies over welke bijbelteksten er werd gesproken.
Ik ben het nooit met die uitspraken eens geweest. En dit boek was juist een bevestiging van mijn gedachten. Dit boek heeft me laten zien hoe het ook kan. Ik ben zelf heteroseksueel. Maar toch kan ik door dit boek weer beter adem halen. Gek is dat.

Hinke is zelf ook queer. Dit verklaart waarom ze het zo intens en realistisch kan vertellen. Het boek kreeg hierdoor een diepere laag.
Ze vertelt het zó echt. Alsof het de lezer zelf overkomt. Het is lastig om afstand te nemen van het verhaal en de personages. Ik moest het boek dan ook een flinke tijd laten bezinken voor ik een recensie kon schrijven. Zo veel gedachten en emoties.

Thema's
Naast homoseksualiteit kwam cultuur aan bod. En dan vooral cultuur verschillen. Jona is christen, Marouan niet. Marouan is Marokkaan. Jona is een witte nederlander.
Ook discriminatie kwam naar voren. Dit was te verwachten, gelukkig was het een realistische weergave. Niet storend, maar passend in het verhaal.

**Normaal gesproken omschrijf ik de personages, maar bij dit boek doe ik dit niet. Ik denk dat dit de leeservaring een beetje verpest. Ontdek dus vooral lekker zelf hoe Jona en Marouan in elkaar zitten.**

Opbouw
Het verhaal stak goed in elkaar. Door de Whatsapp berichtjes van de jongens kreeg je inzicht in hun relatie en hun gedrag.
Halverwege het boek gebeurt er een beetje te veel tegelijk. Maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt. Er volgen hele spannende, heftige scènes, dus blijf vooral doorlezen! Het einde vond ik heel realistisch.

Achter in het boek staan allemaal websites en boeken vermeld over LGBTQ+ zijn (en de kerk). Super goed dat dit is gedaan. Zo weten mensen waar ze naar toe kunnen met hun vragen of voor meer informatie.

Een emotionele achtbaan die iedereen zou moeten lezen. Maakt niet uit wie je bent en op wie je valt.

Dit zou een verplicht boek op de middelbare school moeten zijn!

Meer recensies van turnthepages.nl