Recensie Lustrum

valentineverheyen 21 oktober 2019
Het is 63 voor Christus, uit de Tiber heeft men het lichaam van een dode slaaf opgevist. Hij zou eerst neergeslagen zijn en nadien vermoord als offer; een rituele moord dus. Vooral de manier waarop hij om het leven kwam is lijkt een slecht voorteken. Cicero zal over twee dagen immers toetreden tot zijn nieuwe ambt van consul. Er blijkt een soort van samenzwering te bestaan waar niemand ook maar iets lijkt van af te weten. Het enige wat wordt meegedeeld is dat er bloed zal vloeien. Hoe zal Cicero Rome van zijn ondergang redden.
Lustrum is het vervolg op Imperium. Het tweede boek van de driedelige reeks over het leven van Cicero. Lustrum geeft het verhaal van Cicero weer vanaf zijn consulaat tot zijn verbanning uit Rome na het proces van Clodius.
Robert Harris, de auteur, heeft voordien in 2008 de prijs Best novel van International Thriller Writers gewonnen met zijn boek “The Ghost”. Dit boek is hetzelfde jaar nog vertaald in het Nederlands als “Geest”. Robert Harris werkte onder meer bij The Observer als politiek redacteur en als journalist voor de BBC. Voordien studeerde hij aan de Universiteit van Cambridge.

Lustrum is dus een historische Roman. Het boek is geschreven vanuit het standpunt van Cicero’s slaaf, Tiro, tevens ook zijn notulist.
Tiro vertelt niet alleen het verhaal van Cicero maar licht ook een aantal belangrijke zaken uit zijn eigen leven toe. Het boek is met andere woorden geschreven vanuit de vertellende ik-persoon. De vertelde tijd bedraagt ongeveer vier jaar. Robert Harris heeft dit boek waarschijnlijk geschreven om de geschiedenis rond Cicero wat meer tot leven te brengen.

Hoewel het boek een literaire thriller wordt genoemd vind ik het die titel niet echt waardig. Het is zeker spannend om te lezen over een complot dat gesmeed wordt tegen de Romeinse republiek maar in het Romeinse rijk had iedereen weleens wat te vrezen. Bovendien is het hoofdpersonage gedurende het ganse verhaal maar enkele keren in gevaar en is dit gevaar altijd snel geweken.
In het begin is het boek zeer spannend maar de verhaallijn wordt iets te lang gerekt om er nog voldoende spanning in te houden. Er is ook zeer veel, soms te complexe, informatie in het boek. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de vele namen van mannen die bij het complot zouden zijn betrokken. Enige voorkennis over het Romeinse rijk zoals bijvoorbeeld de verschillende politieke ambten die in die tijd beoefend konden worden, kan zeer handig zijn. Ik kon er op bepaalde momenten ook even niet meer aan uit en moest af en toe een kleine passage herlezen. Ik ben Robert Harris wel dankbaar om de verklarende woordenlijst achteraan in het boek. Het duurde jammer genoeg wel even voor ik het bestaan van deze lijst doorhad.
Algemeen biedt dit boek een zeer goede achtergrond voor en aanvulling op de lessen Latijn die ik nu in het 6de middelbaar volg.