Hartverwarmend debuut

Valerie Vaes 11 augustus 2019
Julia heeft haar leven redelijk goed gepland en zwanger worden hoort daar voorlopig absoluut niet bij. Maar het leven beslist anders want opeens blijkt dat haar friend with benefits Arthur haar zwanger heeft gemaakt. In haar leven vol uitgaan, feesten met vriendinnen en haar diploma halen is helemaal geen plaats voor een baby. Zeker niet wanneer blijkt dat Arthur niks met de baby te maken wil hebben. Julia staat voor de onmogelijke keuze: kan ze zelf als alleenstaande moeder haar kindje grootbrengen of is het verantwoordelijker om het te laten weghalen? Dankzij de steun van haar moeder en vriendinnen besluit ze toch voor het kindje te gaan…

Julia Jonkers is een prachtige debuutroman die elke lezer vol zal raken in zijn hart. Hoewel de jonge Julia zeker niet in een situatie terecht is gekomen die voor iedereen herkenbaar is (gelukkig maar), zijn de emoties en gedachten die haar overvallen wel herkenbaar en vooral voelbaar. Bonefaas slaagt erin een meisje van vlees en bloed te scheppen dat ik als lezer zo vaak in mijn armen heb willen sluiten. Er zitten enorm veel dingen in Julia die elke lezer ook in zichzelf zal herkennen, waardoor het niet anders kan dat iedereen voor Julia zal vallen als een blok.

Naast haar herkenbaarheid, is ze enorm dapper. Ze krijgt heel wat tegenslagen op haar pad, maar haar enorme doorzettingsvermogen zorgt ervoor dat het hele boek continu gedragen wordt door een klein sprankeltje hoop, dat de zware momenten zeker verlicht. Dat Bonefaas ook de negatieve gedachten en gebeurtenissen een plaats geeft in deze roman doet enkel goed. Het leven van Julia wordt daardoor zo realistisch, dat je als lezer praktisch naast haar op de bank zit tijdens het lezen van het boek.

Ik kan me als tweeëntwintigjarige gelukkig enkel maar voorstellen hoe het moet zijn om zwanger te worden tijdens je studie, maar dat het je leven helemaal overhoop gooit is overduidelijk. De tegenslagen, maar ook de mentale moeilijkheden zijn zo eerlijk neergezet, in al hun kwetsbaarheid en maken van dit boek echt een verhaal dat enorm hard en diep binnenkomt. Van begin tot einde heb ik intens meegeleefd met deze fantastische meid en ik kan de auteur enkel bewonderen om het feit dat ze haar eigen verhaal heeft weten te verwerken tot dit schitterende debuut.

Julia Jonkers is een ijzersterke dame, zowel als toekomstige moeder als personage. Haar ups en downs, haar gedachten en ideeën en haar kijk op de wereld zijn herkenbaar voor elke lezer en komen hard aan. Kim Bonefaas is een auteur om in de gaten te houden.

Meer recensies van Valerie Vaes