De lezer een geweten schoppen

veravb 10 augustus 2019
Een mooi verhaal over de mensheid, over beslissingen en keuzes die grote gevolgen hebben, zaken die niet meer teruggedraaid kunnen worden.
Het verhaal speelt zich af op een geïsoleerd eiland dat leeft van de visserij. De naam van het eiland en de precieze locatie is niet bekend en is ook niet nodig voor het verhaal. De personages hebben ook geen namen, wel bijnamen of worden genoemd naar hun professie, de Burgemeester, de Dokter, de Oude Vrouw, de Amerigo en dergelijke.
Op een dag worden drie lijken gevonden op het strand. De toevallige passanten of personen die erbij gehaald werden beslissen om de lijken te doen verdwijnen, om het niet te melden. Een van hen kan daar echter niet mee leven en gaat zelf op onderzoek uit. Het is de Onderwijzer en hij is een inwijkeling, is niet oorspronkelijk van het eiland, een buitenstaande en op zo'n momenten worden die met de nek aangekeken.
Op een dag komt toch iemand langs om dingen te onderzoeken en dus moet de aandacht afgeleid worden.
Dit boek wordt verteld door iemand die erbij was, maar de lezer is er zelf ook bij, maar sluit te ogen.
Het boek gaat zoals wel vaker bij Claudet over vluchtelingen en hoe de wereld daarmee omgaat. We zijn als lezer dus echt wel getuige, ja zelfs medeplichtig.
Het einde van het boek is wat moraliserend en het boek op zich schopt je een geweten.
Mooie zinnen, vooral de eerste helft van het boek zelfs poëtisch en korte zinnen met veel beeldspraak.
Na Het Kleine Meisje van Meneer Linh is dit toch weer een mooi verhaal van Claudel. Ik ga zeker nog meer van deze auteur lezen.

Meer recensies van veravb