veravb Hebban Recensent

Bizar, macaber, huiveringwekkend, vreemd, tragisch, het is allemaal van toepassing op dit boek dat ik bijna in een ruk uitgelezen heb. Het staat onder de thrillers, maar of het dat nu wel of niet is, is niet duidelijk en ook helemaal niet belangrijk.
Er wordt wel iemand vermoord, namelijk al op de eerste pagina, in de eerste zin, maar er komt geen onderzoek.
Dit is vooral een tragisch verhaal over een gezin dat in afzondering woont op een schiereiland, omringd door bossen, en wat dat met een mens doet. Om te beginnen zoveel mogelijk overleven aan de hand van wat je zelf vindt in het bos en rondom je. Dat vinden mag je ruim interpreteren want dat is ook stelen al noemen ze het zelf niet zo. Alles wordt in en om het huis opgeslagen en het hamsteren bereikt ongekende hoogtes. Letterlijk want muren van spullen houden daglicht tegen in huis. Kamers staan zo vol dat er niet meer gekookt kan worden, slaapkamers zijn te vol, alleen het bed is nog bereikbaar maar alleen voor Marie. Marie zelf lijkt ook te hamsteren maar in de vorm van veel eten, ze wordt zo dik dat ze het bed niet meer kan verlaten.
Liv is de dochter van Jens en Marie en bereikt de leeftijd dat ze naar school moet. Liv had een tweelingsbroer maar die is overleden. Haar ouders willen niet dat ze naar school gaat, vooral haar vader en hij verbergt haar, door te doen alsof ze dood is. Vanaf dan gaat het helemaal bergaf met Jens, hij wordt helemaal paranoïde en achterdochtig, legt valstrikken rond het huis om indringers af te schrikken, plaatst een slagboom en een verbodsbord.

Alhoewel dit boek met een moord begint, kan je moeilijk van daders spreken. Er zijn alleen maar verliezers in dit boek. Zowel Jens als Liv worden heel degelijk getypeerd en Liv is het meest aan het woord. Ik moest geregeld glimlachen om haar simpele en eenvoudige manier van de dingen beschrijven. De laatste zin was er knal op en had ik niet meer verwacht.
Wat een boek, echt geweldig.

Reacties op: Bizar, macaber en vooral heel tragisch

Hars - Ane Riel
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,99 Bestel het e-book € 10,99