Joden in Rusland tijdens de koude oorlog

veravb 02 november 2019
Er gaat toch niets boven een echte spionage thriller. Dit keer gaat het over Joden in Rusland die in verzet komen tegen de manier waarop ze behandeld worden. Ze zijn niet welkom in Rusland, maar krijgen aan de andere kant ook niet de toelating om het land te verlaten. Ze mogen alleen minderwaardig werk doen, ook al hebben ze gestudeerd. Ze worden lastig gevallen op straat en niemand komt hen te hulp. Hun kinderen worden belachelijk gemaakt op school, gepest, geïsoleerd.
In deze sfeer van intimidatie en geweld, probeert Sofia haar gezin bij elkaar te houden. Haar zoon Kolya gaat naar de lagere school. Wanneer haar man Mendel ineens voor haar neus staat na vijf jaar gevangenschap in de gulag, is ze niet echt blij hem te zien. Waarom is hij vroeger vrijgelaten. Hij is zo anders, is hij een spion voor de KGB, kan ze hem wel vertrouwen. Zeker omdat ze zelf het nodige te verbergen heeft. Komt het gevaar van binnen haar gezin of is er een mol?

Dit boek eindigt met een open eind, dus meteen het tweede deel, To Hunt a Spy er achteraan lezen.
Het is mooi te lezen hoeveel moeite Sofia doet om haar gezin en familie veilig te houden. Ze zit in tweestrijd om alleen voor haar gezin te kiezen, of te proberen het voor alle Joden in Rusland beter te maken. Ik heb nooit geweten dat de Joden het zo moeilijk hadden in Rusland, dat het zo erg was. Als ik lees hoeveel KGB mensen ingezet worden om enkele leden van een gezin te volgen, dag en nacht, dan moet je niet vragen hoeveel er over heel het land ingezet worden en hoeveel dat wel niet moet kosten aan het apparaat. Dan moeten de belangen of de vermeende belangen wel erg groot zijn.
Het boek wordt vanuit verschillende karakters verteld. Op die manier krijg je van iedereen mee hoe ze over bepaalde situaties denken of hoe ze gebeurtenissen zien.
Ik heb dit boek dankzij NetGalley mogen lezen en reviewen.

Meer recensies van veravb