Feiten en fictie in een ware actiethriller

veravb 21 september 2020

In januari 2020 was het twee jaar geleden dat cyberexpert Arjen Kamphuis van de radar verdween tijdens een vakantie in Noorwegen. De Noorse politie gaat uit van een kano-ongeluk en, al is het lichaam nooit gevonden, het dossier is afgesloten. Dit waargebeurde feit is de insteek van het boek Van de radar van Frank van Zwol. Het is het derde boek met Tom Brandt in de hoofdrol, die dan weer geënt is op de auteur zelf. Avonturier, survivalspecialist, wildernisgids en kanoër. Het komt allemaal terug in Zwols boeken.

Deze keer gaat Tom Brandt naar het noorden van Noorwegen, waar hij zich voordoet als fotograaf van National Geographic. Eigenlijk is hij op zoek naar de verdwenen Laurens Olthoff, Nederlandse cybersecurity specialist en hacker. Tom is nog maar net aangekomen of er wordt al een aanslag op hem gepleegd. Hij loopt voor de voeten van de Amerikaanse veiligheidsdienst, maar ook de Noren zien hem liever vertrekken. Het boek wordt verteld vanuit verschillende perspectieven en tussendoor leren we beetje bij beetje wat er gebeurd is – van Laurens Olthoff zelf.

Het boek bevat mooie beschrijvingen van de Noorse natuur, de hardheid van het land en vooral de zee. De kanotocht is bijvoorbeeld zo beeldend beschreven dat je vanzelf een reddingsvest aantrekt tijdens het lezen. Het is duidelijk dat Van Zwol zijn boeken laat afspelen op plaatsen waar hij bekend mee is, op avontuur is geweest en dat lees je. Hij weet waar hij het over heeft en wat meer is, je gelooft ook wat hij schrijft.

Nergens gebruikt Van Zwol moeilijke woorden, maar schrijft in gewone spreektaal die iedereen kan begrijpen. Beetje bij beetje bouwt hij spanning op door puzzelstukjes toe te voegen aan het mysterie.

Het overheersende thema is de vraag wat de Amerikanen daar in Noorwegen zitten te doen, met hun apparatuur waarmee ze gegevens onderscheppen. Hoe sterk is de digitale Amerikaanse aanwezigheid in alle Europese landen? Hoe diep zijn ze geïnfiltreerd in ons dagelijks leven en in welke informatie zijn ze geïnteresseerd? Hoe worden we door de Amerikanen gemanipuleerd en waarom laten de Noren de aanwezigheid op hun grondgebied toe?

Met Tom Brandt heeft Van Zwol een interessante actieheld gecreëerd. Hij is gescheiden en heeft een zoon met wie hij niet direct een hechte band heeft. Brandt heeft humor, is ongebonden en kan zijn gang gaan bij de vrouwen. Ook is hij fysiek onvermoeibaar en blijft hij altijd volhouden. De boeken in deze serie kunnen perfect apart gelezen worden, want ieder avontuur staat op zich.

Wie van een actieheld met humor houdt moet de boeken met Tom Brandt lezen. Je kunt hem alleen maar sympathiek vinden.

Meer recensies van veravb