veravb Hebban Recensent

Voor de buitenwereld - en wie is dat eigenlijk - zijn ziektes die je niet ziet, ziektes die niet bestaan. Denk aan depressies of allerlei pijnen. Begrijp me niet verkeerd maar het is soms beter om Kanker te hebben dan iets dat niemand ziet. Kanker heeft meestal een begin en een eind, tenzij de behandeling niet aanslaat maar ook dan is het eindig. Bij ziektes waarover dit boek gaat, Q-koorts en de gevolgen daarvan, de chronische gevolgen, de pijnen en de vermoeidheid, zie je niets aan de persoon die het heeft. Omdat het dikwijls ook lang duurt voordat een diagnose gesteld wordt, is de buitenwereld al lang afgehaakt en vraagt niet meer hoe het met je gaat. Een chronische ziekte is een ziekte waarbij er eigenlijk geen hoop is want het zal nooit helemaal verdwijnen en 'je moet er maar mee leren leven'.
Chronisch zieken worden al snel als profiteurs van de maatschappij aanzien. Dit boek toont een andere zijde en kweekt hopelijk wat begrip.
Het boek is geschreven vanuit twee werelden en in die wereld van de chronisch zieke hoop ik nooit terecht te komen. De mensen hebben er ook niet om gevraagd en zouden het uiteraard ook anders willen.
Het boek laat ook zien dat het voor een partner heel moeilijk is om met iemand met een vermoeidheidssyndroom, ongeacht de oorzaak, samenleven is, om een toekomst op te bouwen want er komt gewoon veel op de schouders van de partner terecht en meestal is het ook niet waar die 'voor getekend heeft'. Het klinkt heel mooi voor het altaar, in goede en slechte tijden, in ziekte en gezondheid, tot het zover is, dan klinkt het heel anders.

Reacties op: Leer er maar mee leven

Welkom in het Rijk der zieken - Hanna Bervoets
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50 Bestel het e-book € 14,99