De spanning bleef op een laag pitje

De cover

Op de cover zie je een jonge vrouw door de kier van een deur kijken. Ik had het gaver gevonden als het een liftdeur was geweest, dat had naar mijn gevoel beter bij het verhaal gepast. Echter de cover maakt me wel nieuwsgierig naar het verhaal.

De auteur

Megan Goldin werkte als buitenlandcorrespondent voor ABC en Reuters in Azië en het Midden-Oosten en als oorlogsverslaggever, gespecialiseerd in internationaal terrorisme. Later vestigde ze zich in haar thuisstad Melbourne en legde zich toe op het schrijven van fictie. De escaperoom is haar eerste thriller die in Nederland verschijnt.

Het verhaal

Vincent, Jules, Sylvie en Sam werken samen op Wall Street bij een investeringsmaatschappij. Het enige wat telt is hun carrière en zoveel mogelijk deals sluiten zodat de bonus zo hoog mogelijk uitpakt. Hun leven staat dan ook in het teken van meedogenloze ambitie, miljardendeal en heel veel luxe.

Na een aantal misgelopen deals krijgen ze een mail om naar een vergadering te komen die ze niet mogen missen. Eigenlijk hebben ze allemaal andere afspraken, maar omdat ze bang zijn om ontslagen te worden, komen ze allemaal naar de afspraak. Ze stappen allemaal de lift in die uiteindelijk een escaperoom blijkt te zijn. Ze worden gedwongen hun concurrentiestrijd aan de kant te zetten en moeten gezamenlijk opdrachten uitvoeren om vrij te komen.Maar ze moeten eerst een laatste raadsel oplossen… Wie van hen is een moordenaar?

Mijn mening

Je hebt tijdens het lezen twee verhaallijnen. Aan de ene kant het verhaal van Vincent, Jules, Sylvie en Sam in de lift. En aan de andere kant de hoofdstukken getiteld Sara Hall. Deze vertellen het verhaal van Sara, Lucy, Vincent, Jules, Sylvie en Sam. In deze hoofdstukken speelt vooral Sara de hoofdrol met in mindere mate Lucy. Je merkt al snel dat er een hoop dingen niet kloppen in het bedrijf waar Sara komt te werken. Lucy wordt door de anderen genegeerd en wordt neergezet als niet representatief voor het bedrijf, terwijl ze wel het meeste geld voor het bedrijf binnenhaalt. Dan komt Sara er achter dat er dingen gebeuren binnen het bedrijf die het daglicht niet kunnen verdragen en kaart ze dit aan. Maar of dit wel zo slim was?

In de lift proberen de vier collega’s uit de lift te komen, maar hun telefoons hebben geen bereik meer, en door omstandigheden wordt het vertrouwen in elkaar volledig op de proef gesteld. Iedereen blijkt toch een eigen agenda te hebben. En teamleider Vincent blijkt niet eerlijk geweest te zijn tegenover de andere drie. Maar de andere drie blijken ook niet eerlijk te zijn geweest tegen Vincent. Wat hun ook nog eens veel geld gekost heeft.

Door de verhaallijn in de lift kom je ook steeds meer over Sara te weten en hierdoor krijgt deze verhaallijn ook steeds meer details waardoor ook steeds duidelijker wordt waardoor de vier in de lift terecht gekomen zijn. Het verhaal is erg goed in elkaar gezet, maar ik had nergens het gevoel dat het verhaal echt superspannend werd. En dat vond ik jammer. Ik was eigenlijk aan het wachten wanneer de spanning echt tot zijn recht zou komen, want je voelt dat er steeds een bepaalde spanning in het verhaal hangt, maar deze spanning komt nergens echt goed tot uiting. Helaas.

De verwachtingen van dit boek waren hoog, echter deze zijn niet helemaal uitgekomen. Het verhaal las wel vlot, maar ik was steeds aan het wachten tot het echt spannend werd.

Deze recensie verscheen eerder op Koukleum.nl.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes