De cover

Op de cover zie je een sleutel die op een natte steen langs het water ligt. De cover maakt me nieuwsgierig. Van wie is deze sleutel? En wat heeft deze met het verhaal te maken? Door de cover zou ik het boek zeker opgepakt hebben om de achterflap te gaan lezen.

De auteur

Alafair Burke is New York Times-bestsellerauteur. Ze werd genomineerd voor de prestigieuze Edgar Award en is coauteur van Mary Higgins Clark. Haar ervaring als officier van justitie, gespecialiseerd in huiselijk geweld, vormt een belangrijke voedingsbodem voor haar misdaadromans.

Het verhaal

Olivia is partner op een groot advocatenkantoor in New York. Er komt op haar kantoor een telefoontje binnen van een jong meisje, Buckley, die specifiek naar Olivia vraagt. Haar vader, de ex-verloofde van Olivia, is door de politie meegenomen en Buckley vertrouwd het niet. Olivia besluit dat ze bij de politie langs gaat en daar blijkt dat Jack verdacht wordt van een drievoudige moord. Ze is meteen overtuigd van zijn onschuld. Omdat ze zich nog steeds schuldig voelt over fouten die ze vroeger gemaakt heeft, besluit ze Jack te helpen. Maar dan begint er steeds meer bewijs op te duiken dat tegen Jack spreekt, en Olivia begint te vermoeden dat zij diegene is die gemanipuleerd wordt. De Jack zoals zij hem gekend heeft, zou dit nooit kunnen doen, maar heeft ze hem wel ooit echt gekend?

Mijn mening

‘De ex’ is voor mij de eerste kennismaking met Alafair Burke. Ik vind het altijd erg leuk om boeken te lezen van, voor mij, nieuwe auteurs. En ik was bij Alafair Burke aangenaam verrast. Ik zat meteen bij de proloog al in het verhaal. Ik wilde meteen weten wat er aan de hand was en verder lezen.

De personages zijn erg goed uitgewerkt. Als lezer kun je je erg goed in de verschillende personages verplaatsen. Je leeft met Olivia mee, omdat ze met haar schuldgevoel zit en op een bepaald moment gaat twijfelen. Maar je leeft ook met Jack en zijn dochter Buckley mee. Buckley is overtuigd van de onschuld van haar vader en dat wordt zo overtuigend neergezet dat je het gevoel hebt dat er wel een spelletje gespeeld moet worden waardoor Jack erin geluisd wordt.

Ook zijn de hoofdpersonages voor mij geloofwaardig omdat ze niet door iedereen geliefd worden. Zo wordt al meteen duidelijk dat Charlotte en Olivia geen vrienden zijn en dat ze noodgedwongen met elkaar omgaan. Vaak zie je in boeken toch dat iedereen of vrienden met elkaar is of echt geen woord met elkaar wisselt. Dat is in dit boek anders. En dat zorgt bij mij voor geloofwaardigheid.

En dan nader je het plot… en dat zie je dus echt niet aankomen. Geweldig uitgedacht en ik was gewoon volledig van slag want dit kon niet. Dit had ik absoluut niet aan zien komen en dat vind ik goed aan een boek. Als een boek me zo versteld kan doen staan dan ben ik fan. Het boek ‘De echtgenote’ van Alafair Burke komt dus zeer zeker ook op mijn ‘Nog-te-lezen’-lijst te staan, want ze heeft me absoluut verrast en dit wordt, voor mij, een auteur om in de gaten te blijven houden.

Deze recensie verscheen eerder op Koukleum.nl.

Reacties op: Onverwachte dader

De ex - Alafair Burke
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 9,99