Aanrader om te lezen

Deze recensie is eerder verschenen op Koukleum.nl.

Omdat we aan de blogtour rondom dit boek meedoen, heb ik vorige week nog even ‘Foodtruck Fiësta‘ met veel plezier gelezen. Dus ik begon enthousiast deze feelgood te lezen. De hoofdpersonen Mats en Tienus uit ‘Foodtruck Fiësta’ spelen maar een kleine rol in dit tweede deel, dus je zou ‘Funky Foodtruck’ ook goed kunnen lezen, zonder dat je ‘Foodtruck Fiësta’ gelezen hebt, maar ik geef je één tip… Ga die ook lezen, want beide verhalen zijn gewoon te leuk.

In ‘Funky Foodtruck’ draait het voornamelijk om Ramona en Justus. Ramona is een jonge 23 jarige vrouw die tegen haar zin een studie doet, het enige pluspunt is dat Timo, de stiekeme crush van Ramona, ook die studie volgt. Wat meteen opvalt is dat Ramona zich niet goed genoeg voelt voor Timo. Hij komt uit een ander milieu en heeft meer geld te besteden dan Ramona.

Justus is de leadzanger van de steeds bekendere en populairdere band Just Did It! Hij moet niet te veel van de poppenkast rondom zijn bekendheid hebben en is het liefst lekker muziek aan het maken of op de boerderij. De nieuwe bandmanager wil echter dat hij een sexy imago krijgt en daar moet hij dus echt niks van weten.

In eerste instantie lijken beiden niks met elkaar gemeen te hebben, maar door toeval komen ze op elkaars pad en door een plannetje van de beste vriendin van Sanne krijgen ze meer met elkaar te maken.

Het verhaal is ontzettend origineel bedacht en Saskia heeft door haar beeldende schrijfstijl mij weer zo het verhaal ingetrokken, waardoor ik binnen no time in het verhaal zat en het boek wederom niet aan de kant kon leggen. Bepaalde zaken zie je zo voor je en ik heb Gijs de Geit echt in mijn hart gesloten, wat een heerlijk eigenwijs beestje. Één bepaalde scène is zo geweldig dat je gewoon dubbel ligt van het lachen. Ik ga natuurlijk niet vertellen welke scène, zodra je het boek leest en deze scène tegenkomt, weet je precies wat ik bedoel.

Wat ik ook erg leuk vind, is dat Saskia ervoor gekozen heeft, om enkele songteksten te schrijven en deze in het boek te verwerken. De teksten zijn gevoelig en passen echt bij de personages, waar ze de teksten voor geschreven heeft. Wat natuurlijk nog leuker zou zijn, is als een singer/songwriter zich meldt die deze teksten ook echt zou wil bewerken en muziek eronder wil zetten dat je ze ook echt kunt beluisteren. Maar de teksten alleen, zijn al erg mooi.

Saskia heeft ook nu ervoor gekozen om enkele zwaardere onderwerpen in het verhaal te verwerken en dit heeft ze op zo’n manier gedaan, dat je er over na gaat denken, maar het verhaal nergens te zwaar wordt. Ze besteedt aandacht aan o.a. jezelf goed genoeg vinden en voldoen aan verwachtingen. Dit heeft ze op een erg mooie manier in het verhaal verweven, en hierbij blijkt dat vriendschap soms erg belangrijk kan zijn.

Van mij mag er zeker nog nog een vervolg komen op Funky Foodtruck. Bijvoorbeeld over het personage Sanne, de beste vriendin van Ramona, die in dit verhaal ook een belangrijke rol speelt. Ik zou hem zeker weer gaan lezen, want je weet gewoon als je een boek van Saskia leest ben je een paar uurtjes niet bereikbaar. Eenmaal begonnen in een boek van Saskia, betekent dat je pas stopt met lezen als je de laatste pagina gelezen hebt.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes