Doorgeslagen naar de andere kant?

Vydnic 20 juni 2020
Onder alle omstandigheden jezelf blijven. Vermijd onnodig positief denken.
Nummer 1 anti-zelfhulp bestseller uit Denemarken.
Anti zelfhulpboek met uitleg in zeven stappen waarom we niet altijd positief hoeven te denken, onze emoties vaker moeten negeren en de zoektocht naar ons innerlijke zelf verspilde moeite is en met een pleidooi voor stabiliteit, gemoedsrust en waardigheid.

Op zich houd ik er wel van om me te ontwikkelen en nieuwe dingen te leren. Vandaar dat ik dit soort boeken lees. Maar de schrijver geeft aan dat je ze niet moet lezen.
De schrijver geeft aan dat kinderen en jongeren zich moeten ontwikkelen, maar dat volwassenen stil mogen staan. Dit ligt hij toe aan de hand van zeven stappen.
In het boek worden meerdere andere mensen aangehaald in de vorm van quotes. Zowel om te ondersteunen waar hij het over heeft als om juist het tegenovergestelde te laten zien.

Een van de hoofdstukken gaat over nee zeggen. De maatschappij van nu gaat voor het ja zeggen het niets willen missen en je ontwikkelen. Maar nee zeggen is ook belangrijk geeft de schrijver aan, voor jezelf en soms wil je je gewoon even niet ontwikkelen, is het al goed zoals het op dat moment is.

Het idee achter het boek klinkt goed, maar het boek komt op mij over als beetje doorgeslagen naar de andere kant. Ik ben meer voor de vrije keuze en meenemen uit dit boek wat me aanspreekt.
Wat me wel aanspreekt is dat hij aangeeft dat je elke maand minstens 1 roman moet lezen. Alleen de suggesties die hij vervolgens geeft komen niet op mijn wensenlijst te staan.

Toch drie sterren omdat ik het boek wel uitgelezen heb, dus iets hield me toch geboeid genoeg om het niet op te geven en het uit te lezen.
Gelukkig maar, want een deel van de laatste zin van het boek sprak me het meeste aan:
‘Nu we meer dan ooit behoefte hebben om te leren stil te staan.’

Meer recensies van Vydnic