Ik kreeg dit boek te leen van een vriend en begreep pas tijdens het lezen dat dit deel twee van een trilogie was, maar ik heb het eerste deel niet echt gemist. De Britse leeuw is een steengoed verhaal, maar je moet als lezer wel tegen een stevige dosis geweld kunnen. Er wordt wat afgeschoten en geslagen. Mijn kennis over vuurwapens is dankzij Tony Schumacher flink gegroeid!

Mocht er een leesclub voor (geschiedenis)studenten bestaan, dan zijn de boeken van Schumacher een echte aanrader. De Britse leeuw roept een hoop vragen op die het discussiëren meer dan waard zijn.

-Aan welke kant staat het Engelse koningshuis en de Amerikaanse regering?
-Wat zouden de gevolgen zijn als Ruth Hartz de bom aan de Duitsers, Engelse of Amerikanen zou geven?
-Naar welke hoofdpersoon gaat je sympathie uit? De Engelse John? De Joodse wetenschapper Ruth? De Duitse Anja? En mag je sympathie voelen voor de vijand?
-John is hard op weg een beter mens te worden. Zou je hem kunnen vergeven dat hij honderden Joden de dood heeft ingejaagd?
-Zou deze alternatieve geschiedenis echt tot de mogelijkheden behoord hebben in 1946?
-Op welke wijze zou deze oorlog nog gestopt kunnen worden?

Reacties op: Wat als Duitsland gewonnen had?

De Britse Leeuw - Tony Schumacher