Dat Kershaws uiterst degelijke boek toch enigszins teleurstelt, heeft te maken met de vorm die hij gekozen heeft. Als hij wilde aantonen hoe groot het verschil met de periode vóór 1933 was, had hij meer aandacht moeten besteden aan de voorafgaande decennia. Zo had een vergelijking tussen het officierskorps van 1918 en dat van 1945 voor de hand gelegen. Dit had betekend dat hij een meer analytisch boek had moeten schrijven, terwijl hij nu juist voor een narratieve benadering heeft gekozen. Maar hoewel Kershaw helder en precies schrijft - een kwaliteit die in de stroeve, soms rammelende vertaling grotendeels verloren gaat - is hij geen groot verteller en kan hij zich niet meten met een Anthony Beevor, die een zeer meeslepend boek over de val van Berlijn heeft geschreven. Bovendien is de nuancering die Kershaw aanbrengt in de verklaring voor het feit dat Duitsland pas capituleerde toen het in puin lag nu ook weer niet zo wereldschokkend dat dit een dik boek rechtvaardigt. Met een sterk analytische publicatie van pakweg tweehonderd bladzijden had hij ook zijn punt kunnen maken.

Reacties op: voegt niets nieuws toe

Tot de laatste man - Ian Kershaw