ik ben in de ban van 'de sekte'

Wendy 30 september 2019 Hebban Team
Dat de auteur Mariette Lindstein (1958) zelf bij de Scientologybeweging heeft gezeten, maakte dat ik nog nieuwsgieriger was naar het verhaal, dat de auteur een nawoord gaf over 'de gebeurtenissen en personen in het boek' vond ik echt wel dat extra, omdat ik me doorheen het boek afvroeg of het non-fictie was met een saus fictie. Dus zo onrealistisch kwam het verhaal me niet over.

*Op een eiland heeft een newagebeweging ViaTerra zich gevestigd, de charmante leider Franz Oswald geeft lezingen op het vaste land. Naar zo een lezing gaat Sofia net afgestudeerd en juist alleen. Sofia geraakt helemaal gecharmeerd door Franz, dan krijgt ze de kans om het eiland samen met haar beste vriendin Wilma te bezoeken. Eens op het eiland, biedt Franz haar een job aan, ze mag in alle vrijheid de bibliotheek oprichten. Met toch wat twijfel, neemt ze de job aan, wat als een droom begon gaat stilletje over in een nachtmerrie maar hoe geraakt ze uit de ban van deze sekte?

Het boek bestaat uit afwisselende hoofdstukken het heden en schuin gedrukt het verleden, in het begin werd ik als lezer even in de war gebracht met deze schuin gedrukte tekst. Al denk ik misschien dat dit wel de bedoeling was van de auteur, want eens je in het verhaal zit geeft dit het geheel iets mysterieus. De vraag doorheen mijn hoofd speelde was "hoe kan je zo gehersenspoeld worden dat je blind wordt voor de realiteit" en deze stelling had ik vanaf het begin. De invloed van de leider wordt heel goed beschreven en daar kreeg ik met momenten een echt akelig gevoel bij, is dit misschien de ervaring van de auteur die sluimert door heel het boek? Ik heb direct het tweede boek aangekocht van deze trilogie, dus ik ben zeker in de ban van 'de sekte'.

Meer recensies van Wendy