Aangrijpend!

Wendy 20 januari 2020 Hebban Team
De tatoeëerder van Auschwitz is een fictief verhaal gebaseerd op de getuigenissen van Lale die Auschwitz heeft overleefd, dit lees je direct in het voorwoord van het boek. Meer dan 50 jaar zweeg Lale Sokolovv. Hij leefde met een geheim dat voortkwam uit de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog en ontstond op een plek die getuigde van de ergste onmenselijkheid in de geschiedenis. Zijn opmerkelijke levensverhaal zou hij pas als kranige tachtiger prijsgeven en dit aan de Australische auteur Heather Morris die in één klap wereldberoemd werd met deze bestseller. In 2019 bracht ze haar tweede boek uit “Cilka’s keuze”. De auteur blijft bij haar lees om uitzonderlijke levensverhalen uit te brengen die ze herschrijft tot aangrijpende romans.

*April 1942: Lale een Slowaakse Jood wordt naar Auschwitz gedeporteerd, de eerste nacht in Auschwitz doet hij zichzelf een belofte ‘ik zal dit overleven, ik vertrek hier als een vrij man’. Na het overleven van tyfus leert hij Pepan de tatoeërder van Auschwitz kennen. Pepan neemt hem onder zijn hoede en Lale wordt zijn assistent. Als Pepan verdwijnt krijgt Lale deze rol toegewezen. Na een tijd komt Gita aan in Auschwitz hij moet haar tatoeëren, vanaf het eerste moment dat Lale Gita aankijkt slaat zijn hart op hol. Er ontstaat een liefdesrelatie achter de prikkeldraad van Auschwitz met maar één doel overleven en samen in vrijheid leven.

Dit is een verhaal over een moedig man, het kruipt onder je kleren en laat je niet los. In de helft van het boek krijg je een kort geschetst beeld van het leven van de ss’ers in vergelijking met de gevangenen, vooral dat beeld en de schrijfwijze is uniek in zijn soort. Waar het verhaal in Auschwitz eerder met veel gevoel werd neergeschreven, wordt het verleden van Lale eerder verslaggevend weergegeven, toch het plaatje klopt helemaal. Een mooi liefdesverhaal over twee mensen die vechten om te kunnen bestaan dit is misschien het verschil met eerdere boeken over Auschwitz. Wat me zeker raakte en een prachtige aanvulling was aan deze bestseller is het nawoord van Gary de zoon, een beeld van Lale en Gita na Auschwitz, wat zijn de littekens van het onmenselijk bestaan bij deze twee moedige mensen?

Meer recensies van Wendy