Een verhaal met twee recensies!

Wendy 14 april 2020 Hebban Team
Meg Rosoff (1956) is geboren in Boston maar verhuisde na haar studie aan Harvard University naar Londen. Ze debuteerde in 2004 met Hoe ik nu leef, een wereldwijde YA-bestseller, waarvan meer dan een miljoen exemplaren werden verkocht in 36 landen. Voor haar werk ontving ze vele prijzen, waaronder de Guardian Children’s Fiction Prize en de Carnegie Medal. In 2013 werd haar boek hoe ik nu leef (how I live now) verfilmd.

*De Amerikaanse Daisy wordt door haar vader naar het Engelse platteland gestuurd, daar aangekomen bij Tante Penn maakt ze eerst kennis met haar 14-jarige neef Edmond, de kleine mooie Piper en Isaac en Osbert. Ze krijgt daar een hartelijk welkom en ze voelt zich eindelijk thuis bij deze familie, vlinders zwerven door haar buik voor neef Edmond. Een liefde die geen liefde mag zijn groeit tussen beide. Net als Tante Penn vertrokken is naar Oslo breekt de oorlog los. De kinderen moeten leren overleven en wat met al die vlinders tussen Edmond en Daisy?

Dit boek zou twee recensies moeten bevatten. Een recensie van de eerste helft, de eerste helft vond ik zeer zwaar om doorheen te komen. De auteur heeft gekozen om geen leestekens te gebruiken, geen aanhalingstekens, af en toe kruipt er een hoofdletter in een zin waar normaal een dialoog zou moeten starten, wat een resultaat is van ellenlange zinnen. En dit gegeven is moeilijk voor de lezer, je moet je concentratie er echt bijhouden en daardoor verdwijnen de emoties van het verhaal op de achtergrond.

De tweede helft vordert veel vlotter, de tweede helft van het boek gaat in een stroomversnelling, de spanning bouwt zich op en het verhaal boeit, de auteur druk de lezer met de neus op de feiten. Wat als er nu een oorlog zou uitbreken? Wat zouden de gevolgen zijn in de wereld waar we nu in leven? Het personage Daisy vertelt het hele verhaal en bepaalde onderwerpen stelt ze in vraag naar de lezer toe, waardoor je een zekere band voelt met het meisje. Een boek waar je even moet doorzetten en je door het begin moet worstelen, om dan tot een aangrijpend verhaal te komen met een ontroerend einde.

Meer recensies van Wendy