You did it again!

Wendy 13 oktober 2019 Hebban Team
Griet Op de Beeck (1973), Vlaamse auteur en columnist debuteerde met de roman ‘vele hemels boven de zevende’. Dit boek is deel 2 van een trilogie, die elk wel apart te lezen valt, in het derde deel zullen alle personages van de twee eerste delen samenkomen in één roman.

*1995 Lise 15 jaar, voelt zich eenzaam en verantwoordelijk voor haar ouders, moeder die denkt dat de wereld enkel rond haar draait en te pas en onpas Lise bekritiseerd, vader die stilzwijgend zich verschanst in de veranda met een glas wijn in zijn hand. Lise leeft als scheidsrechter tussen haar ruziënde ouders en bekommert zich over heel het gezin, ook over haar populaire kleine broertje David. Op school heeft ze geen vrienden en probeert ze zo onzichtbaar mogelijk te zijn, de enige die haar ziet is Meester Van Petegem .
2006 Lise haar droom om arts te worden is uitgekomen, haar relatie met Jonathan is voorbij. Haar ouders zijn nog een groot deel van haar leven en het zorgen voor hen is nog altijd de prioriteit voor Lise, eenzaamheid en onzichtbaarheid sluipt als een schaduw doorheen haar leven.

Als fan van Griet Op de Beeck begon ik natuurlijk met heel hoge verwachtingen en ik sloeg het boek toe en werd even stil. Wat een realistisch gegeven heeft de auteur hier neergezet, ik denk dat voor sommige lezers stukken van het personage Lise herkenbaar zijn. Haar eenzaamheid, leven, denkwijze wordt verwoord met vergelijkingen die onder je huid kruipen en je als lezer niet loslaten.
Je wordt werkelijk meegesleurd in deze roman, waar het eerste deel van de trilogie incest op de voorgrond trad, krijg je hier een totaal ander verhaal. Hoe ver kan je gaan dat je jezelf onzichtbaar maakt, je niet meer tevreden bent van je eigen ‘ik’ en je enkel bestaat als je kan zorgen.
Dit thema komt echt naar voor doorheen deze roman. Griet Op de Beeck gaat hier nog verder dan al haar andere boeken, schrijfervaring zal hier zeker mee te maken hebben, ik was fan, blijf fan en zie al uit naar het derde deel. Mevrouw Op de Beeck you did it again!

Meer recensies van Wendy