Overdonderd door de vele lijnen en bochten in het verhaal!

Wendy 06 mei 2020 Hebban Team
Pascal Engman (1986) is journalist in Zweden en werkt bij bekende Zweedse kranten, zijn debuut was de patriotten, dit debuut werd lovend onthaald, de televisierechten zijn verkocht aan een productiebedrijf in Los Angeles. Na het fantastisch succes van zijn debuut, nam de auteur een sabbat jaar en reisde hij naar Chili waar hij het eerste deel schreef van de trilogie rond rechercheur Vanessa Frank.

*Na dronken achter het stuur te hebben gezeten wordt de 42 -jarige rechercheur Vanessa Frank gedwongen op non-actief gezet. In Stockholm wordt er een overval gepleegd op een exclusieve juwelenzaak, niet veel later worden er mannen ontvoerd uit de financiële wereld. Als Vanessa dit te weten komt kan ze deze zaak niet loslaten. Terwijl Vanessa vrijwilligerswerk doet bij een opvanghuis voor minderjarige vluchtelingen meisjes krijgt ze een goede band met Natasja, dan verdwijnt Natasja, Vanessa wil tot het uiterste gaan om Natasja terug te vinden.

De start is er één met veel verschillende lijnen en bochten in het verhaal, zoveel insteken dat je als lezer enorm wordt overdonderd, veel thema’s, personages en beschrijvingen, handelingen passeren de revue waardoor bepaalde emoties en het hoofdpersonage op de achtergrond verloren geraakt. Toch eens je verder leest krijgt de auteur deze lijnen, afslagen op één weg en ben je vertrokken als lezer. Realistische gegevens krijg je voorgeschoteld en bepaalde karakters worden mooi uitgediept door het verleden van de personages naar voor te schuiven op een duidelijke leesbare manier. Wat opviel waren zeker de natuurbeschrijvingen en de realistische omschrijving over de vluchtelingenproblematiek die me enorm raakte.

“Het waren zoveel mensen dat de afzonderlijke gezichten één grauwe massa waren geworden. Maar ergens in die grauwe massa had het meisje gelopen dat nu naast me zat. Alleen.”

Als lezer bleef ik wat op mijn honger zitten alsof de auteur te veel wou laten zien in één verhaal met een einde dat in een stroomversnelling voorbij kwam. Toch heeft de auteur me op een bepaalde manier warm gemaakt om deel twee zeker te lezen, dus is hij hier dan toch geslaagd in zijn opzet?

Meer recensies van Wendy