Wie speelt een spel

Wendy van Lierop 02 augustus 2019
Deze debuutthriller heeft de wedstrijd gewonnen bij de Crime compagnie maar dit wist ik nog niet toen ik mijn aanmelding verstuurt voor de blinddate thriller debuut op www.hebban.nl. Debuten hebben me altijd aangesproken. De oproep voor deze leesclub en de steekwoorden spraken me aan en met het wachten op het boek was al een belevenis op zich. En als het boek dan op de deurmat valt ben ik blij verrast en weet ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

In het carpa complot gaan Quint en Geus via solliciteren een puzzel die online wordt geplaatst. De puzzel is eerst gewoon spannend maar al snel is duidelijk dat er een “baan” aan vast zit. Als Geus verdwijnt vraagt zijn zus, Anja, Quint om hulp.
Heleen van den Hoven heeft haar debuut in delen opgebouwd. Deel 1 is op meerdere momenten verwarrend en onduidelijk. Je weet soms niet over wie het gaat. En dat zorgt ervoor dat er geen snelheid in het verhaal komt. De thematiek spreekt me wel heel erg aan. Het is een samenspel van de klimaatverandering en de digitalisering. Wat hebben beide problemen voor gevolgen voor Nederland. Dat is iets wat Heleen van den Hoven goed neer zet. In deel 2 en zeker in deel 3 wordt het verhaal rustiger in de opzet en komt er veel spanning bij kijken.
Anja, Geus en Quint vormen een mooie drie eenheid. Deze eenheid ervaar je als lezer vanaf het begin en dit geeft een diepgang in het verhaal waardoor de personages met je meelopen in het verhaal. Als lezer puzzel je eigenlijk mee.

Het is de crime compagnie gelukt een goed debuut te laten winnen. Voor Heleen van den Hoven is dit volgens mij een goede stimulans om door te gaan met schrijven. Voor mij krijgt dit debuut 3 sterren.

Meer recensies van Wendy van Lierop