Vriendschap die onderdruk staat

Wendy van Lierop 14 september 2019
In We doen wat we kunnen maken we kennis met 2 koppels, Tom en Gwen en Danny en Esther. Beide koppels hebben een dochter, Elisa en Madelon en ze hebben samen een vakantiewoning in Zeeland. Het mooie Zeeland komt in het verhaal maar zijdelings voor. Lykele Muus heeft er voor gekozen om de beide koppels als hoofdpersonage te laten fungeren. Door een ongeluk waarbij de beide dochters zijn betrokken komt de vriendschap onderdruk te staan.

In We doen wat we kunnen gaat het om de worsteling en verschillen tussen, Tom, Danny, Gwen en Esther. Je mag als lezer heel veel zelf invullen en dat maakt dit boek apart. De keuze van vertellen zorgt er ook voor dat ik niet altijd weet wie er nu aan het woord is of wie er aan het denken is. Dit zorgt voor verkeerde aannames en opsommige momenten verwarring. Toch gaan de personages leven voor mij. Er komt een groot dilemma op tafel en de uitkomst kun je als lezer raden. Maar wat zou je zelf doen. Die vraag speelde vaak door mijn hoofd. Welke keuzes maak je als je in de schoenen van Tom en Gwen of Danny en Esther zou staan.

We doen wat we kunnen leest als een film en is volgens het nawoord ook een film. Ik ben benieuwd of de film meer gevoel in de personages kon leggen, Dat miste ik op sommige momenten.

Meer recensies van Wendy van Lierop