Geweldige ontknoping

Wendy Wenning 09 maart 2020
Jessica en Martine studeren en wonen op kamers in Maastricht. Samen gaan ze vakantiewerk doen in een chique hotel in Scheveningen. De eerste avond in het hotel gaan ze samen stappen en ontmoeten daar een ontzettende knappe man. De volgende dag komen ze deze man, John, in het hotel tegen. Hij blijkt een vaste gast te zijn. Hij nodigt Jessica en Martine uit voor een diner. Daarna gaan ze samen stappen en de beide meisjes zijn zeer gecharmeerd van hem. Als ze ’s nachts het hotel weer binnenkomen, is het een drukte van belang bij de receptie. Twee rechercheurs zijn in gesprek met de hotelmanager en vertellen dat in de duinen het lichaam is gevonden van een jonge vrouw. Deze jonge vrouw, Joyce, werkte als kamermeisje in het hotel en is vermoord. De vriendin van Joyce is twee weken geleden spoorloos verdwenen. Niemand heeft een idee wat er gebeurd kan zijn.

De cover van Hels is zeer apart te noemen, heel mooi gedaan. Het verhaal wordt afwisselend verteld door Jessica en Martine. Enkele gedeeltes in het boek zijn cursief geschreven, een man is aan het woord. Jessica heeft een slechte band met haar ouders, ze kan alles krijgen van ze behalve liefde en aandacht. Martine haar ouders zijn overbezorgd door een gebeurtenis in het verleden. Allebei zijn ze hierdoor kwetsbaar en zeer gevoelig voor de aandacht die anderen aan hun geven.

'Ondankbaar kind, beet mijn moeder me net toe.'

Van Marjolein en Marcella heb ik alle boeken met veel plezier gelezen. Ze hebben allebei een vlotte schrijfstijl en schrijven over mensen zoals jij en ik. Hun verhalen gaan over mensen die kwetsbaar zijn, die het een en ander meegemaakt hebben, waardoor ze anders reageren op bepaalde situaties. Ik weet dat ieder steeds een hoofdstuk heeft geschreven, maar tijdens het lezen kon ik niet echt achterhalen welk gedeelte Marcella had geschreven en welk gedeelte Marjolein. Hieruit blijkt dat hun beider schrijfstijlen perfect bij elkaar passen. Je leeft met de karakters mee en de spanning in het boek is constant op niveau. De naïviteit van de meisjes maakte me soms kwaad, hoe kun je zo stom zijn om hier in te trappen. Steeds te willen weten hoe het verhaal verder ging en nieuwsgierig of ik de goede dader in gedachten had, zorgde voor enig slaapgebrek. Hels wordt een thriller genoemd maar daar het in dit boek toch ook gaat over mensen met een verwrongen psyche, vind ik de naam psychologische thriller meer op zijn plaats.

'Cause there’s a side to you that I never knew, never knew.'

Toen ik over de helft van het boek Hels was, wilde ik het 4 sterren geven. Maar toen kwam er zo’n onverwachte ontknoping... Geweldig gedaan! Marjolein en Marcella mogen ieder apart boeken blijven schrijven, maar als schrijversduo zie ik graag ook meer boeken van hen verschijnen. De laatste tijd heb ik veel goede boeken in handen en Hels is er zeker één van, een pageturner die ik iedereen kan aanraden!

Meer recensies van Wendy Wenning