Beladen onderwerp maar geen ‘zwaar’ boek

wendyvd 02 augustus 2019
Dit debuut (dat ik mocht lezen voor de Hebban Debuutprijs 2019) is mij verrassend goed bevallen! Vanaf het begin was ik helemaal mee, ik zat meteen in het verhaal. Het boek begint als een psychologische roman over Laura, een meisje dat na de moord op haar ouders in een psychiatrische instelling wordt opgenomen. Alles hierrond (de instelling, Laura's gevoelens) wordt zeer goed beschreven, en vooral ook geloofwaardig.

Via flashbacks en dromen (in het cursief geschreven, zodat het ook echt duidelijk is) leer je Laura beter kennen, en kom je ook te weten wat er in het verleden gebeurd is.

Langzaamaan gaat het verhaal over naar een psychologische thriller, want wat is er écht gebeurd? Wat is dé waarheid?
Hier komt Joritt op de proppen, de stagiair in het psychiatrisch centrum waar Laura verblijft. Hij wil meer weten over de omstandigheden rond de moord, en gaat hiernaar op zoek.
Persoonlijk vind ik de hoofdstukken die door Joritt worden verteld de minst sterke. Er komt te veel toeval bij kijken, en zijn personage wordt nogal oppervlakkig uitgewerkt, terwijl zijn rol wel belangrijk blijkt te zijn.

De hoofdstukken zijn kort, wat ik persoonlijk heel prettig vond. De schrijfstijl is heel aangenaam, heel vlot om te lezen. Er staan veel dialogen in het boek, wat hier zeker ook aan bijdraagt.
Ondanks het beladen onderwerp is het geen 'zwaar' boek. Er zitten veel emoties in, met hier en daar ook een vleugje humor.

De ontknoping is echt heel sterk, en vooral onverwacht. Knap debuut!

Meer recensies van wendyvd