spannend tot het eind

wil veltkamp 03 oktober 2019
Walter Goverde heeft zijn sporen al verdient als maker van een reeks van dramaproducties, documentaires en items voor televisie, waaronder de dramaserie De Sprookjeskast, waarvoor hij in Lausanne de internationale vakjuryprijs kreeg. Ook was hij een vijftal seizoenen als regisseur en scenarist de drijvende kracht achter de serie Knoop in je Zakdoek. En bijna tien jaar lang was hij tevens regisseur van Het Klokhuis. Met zijn eigen productiehuis Odyssee Producties realiseerde hij bovendien een aantal audiovisuele projecten. In 2013 debuteert hij onder de naam Walter Lucius met De vlinder en de storm, het eerste deel van de Hartland trilogie. We moeten tot 2016 wachten voor het 2e deel, Schaduwvechters uitkomt en pas nu in september 2019 komt het afsluitende deel, de stad en het vuur. Een advies aan de lezer, lees deze trilogie achter elkaar door en je begeeft je in een meesterlijke thriller, die je laat kennis maken met Farah (onderzoeksjournalist) en haar gelukkige jeugd in Afghanistan, maar ook met het door oorlog en stammenstrijd verscheurde land. Tevens is het ook een verhaal over een trots volk dat leeft volgens eeuwenoude en rijke tradities, over lijden, bezetting, oorlog en onderdrukking. Maar ook maken we kennis met journalist Paul en zijn vader, oorlogscorrespondent Raylan Chapelle. In dit afsluitende deel wisselen we in tijd en in personen. Dit wordt boven de hoofdstukken goed weergegeven. We gaan van 1968 en 1975 door de belevenissen van Raylan, die worstelt met de onuitwisbare herinneringen aan de gruwelijkheden die hij tijdens de Vietnamoorlog heeft gezien en die zijn leven dreigen te verwoesten. Raylan Chapelle signaleert hoe de Amerikaanse regering het volk jarenlang voorliegt over die oorlog. De overige verhaallijnen zijn in 2009 van Farah en Paul. Farah wordt uitgenodigd door de Afghaanse regering om haar vader de laatste eer te bewijzen. Hij is 30 jaar geleden omgekomen en pas nu zijn zijn laatste resten gevonden. Farah gaat op persoonlijke titel naar het door conflicten verscheurde land, want zij wil ook proberen de familie van Sekandar, het jongetje dat slachtoffer was van het mensonterende en schijnbaar onuitroeibare fenomeen Bacha Bazi, op te sporen. In Afghanistan schrijft zij een artikel over een criminele organisatie met vertakkingen ver in de top van het leger en het politieke establishment. Zij brengt zichzelf hiermee in groot gevaar en vlucht naar Indonesië. Zelfs hier is ze haar leven niet zeker. De 3e verhaallijn gaat over journalist Paul Chapelle die in Moskou op zoek is naar de dader van de aanslag op zijn vriendin Anya Kozlova. In dit derde boek ontvouwt zich het verleden van Farah en Paul. Zeer ingenieus komen de verhaallijnen samen. En passant wordt er nog een geheim onthult die hun levens veranderen. Het samenspel tussen feiten en fictie, geweld en gevoel in een spannende setting is ingenieus.

Meer recensies van wil veltkamp