spannend, bizar, maar op het eind ongeloofwaardig

wil veltkamp 15 februari 2020

Op het jaarlijkse personeelsfeest, waar Anouk zich niet zo thuis voelt, leert ze Sven beter kennen. Zij is iets onzeker en hij is een charmeur. Heel snel verdiept hun relatie zich en Sven vraagt Anouk om bij hem te komen wonen. Anouk twijfelt, maar haar tweelingzus Miranda, die in alles het tegengestelde is van Anouk, haalt haar over om bij hem in te trekken.

‘Wat is het probleem? Ik heb hem pas één keer gezien, maar voor zover ik kan beoordelen is Sven toch een prima vent. Hij ziet er goed uit, is lief voor je. Het zijn bijna te veel kwaliteiten in één man. Ik zou die man vastketenen. Zo’n exemplaar kom je nooit meer tegen. Als ik jou was, zou ik vanmiddag nog mijn koffers pakken en bij hem intrekken’.

Al gauw vertonen zich de eerste scheurtjes in hun relatie. Sven houdt er een bizarre hobby op na en het lukt Anouk niet om hier mee om te gaan. Het lijkt wel of Sven twee gezichten heeft, op het ene moment is hij zorgzaam, op het andere moment onverschillig. Ondanks dat Sven zo’n creep is met morbide neigingen, zou het zo maar kunnen dat je ook medelijden met hem krijgt. En Anouk is ondanks haar verleden nog steeds dat naïeve meisje. Zij zijn duidelijk de hoofdpersonen in het verhaal, maar ook Kim, een ex van Sven speelt een rol bij zijn daden. Kim ging tot op zekere hoogte mee in de activiteiten van Sven, maar verliet hem toch. Later krijgt ze spijt hem te hebben verlaten en probeert ze weer in zijn gunsten te komen.

In korte hoofstukken met een verhaallijn afwisselend uit het perspectief van Sven, Miranda en Kim, allen in de 3e persoon en van Anouk middels de ik figuur, komen we er achter wat er in het verleden met hen gebeurd is. Het heden en verleden wordt regelmatig afgewisseld. Sommige handelingen zijn te verwachten, zoals het feit dat Kim opnieuw in de ban van Sven komt, maar hoe het verder gaat met Anouk is een verrassing. Die verrassing aan het eind, geeft in tegenstelling tot de rest van het boek, de indruk afgeraffeld te zijn. Jammer want dit doet afbreuk aan de rest van het verhaal.

Meer recensies van wil veltkamp