op naar de afsluiter van de trilogie

wil veltkamp 02 december 2022
LET OP: Kan spoilers bevatten als je het eerste deel niet hebt gelezen!!
De achterflap spoilert al een beetje, maar is eigenlijk ook niets zeggend. Je moet dit boek lezen om te weten waar het over gaat.
Het tweede deel over Rheza Khan begint met een korte samenvatting van deel één, ‘Ontspoord’. Dat is heel prettig vooral als het al een tijdje geleden is dat je dit boek hebt gelezen. Gelukkig lijkt Saeed Ajaib een snelle schrijver, want het is nog maar kort geleden dat ik het eerste deel van de trilogie las. ‘Ontspoord’ gaat direct verder met de zoektocht naar zijn dochter Nora, hij doorzoekt als een waanzinnige de Kloof. Daarnaast worstelt hij nog steeds met zijn alcoholverslaving. De strijd die hij levert met deze demon komt veelvuldig aan bod. Voor mij was dit soms wel eens teveel. Op enig moment dacht ik, nu weet ik het wel dat hij geen alcohol meer drinkt en het er erg moeilijk mee heeft. Het betekent echter ook, dat Saeed weet waar hij het over heeft en ons een behoorlijke inkijk geeft in de worsteling van iemand die verslaafd is of is geweest. De volgens hem daarbij gepaard gaande agressie vond ik niet altijd even prettig te lezen. De achterflap geeft aan: ‘Khan heeft de fles verlaten, maar de onzichtbare ketens binden hem nog steeds. Angst gaat over in woede om dan te transformeren in pure razernij. In de zoektocht naar zichzelf en naar een lang verloren geliefde, dreigt hij opnieuw zichzelf te verliezen’. Dat gevoel werd echter wel goed overgebracht. Het is fijn dat er een tegenhanger is in de persoon van zijn ex-echtgenote. Zij corrigeert hem waar nodig, maar altijd op een liefdevolle manier. Als ze te weten komt waarom Khan zo heftig reageert, blijft ze in hem geloven en helpt hem waar ze kan. Er is behoorlijk wat actie in het boek, dit wordt aanzienlijk filmisch verteld. Al bekende personages komen opnieuw voor in dit boek, maar ook enkele, soms waanzinnige, personen worden opgevoerd. De karakters worden mooi neergezet en ondanks dat er wat slechteriken bij zijn, had ik met een enkeling toch medelijden. Ik hoop dat het derde en afsluitende deel snel geschreven is, want ik heb nog lang niet genoeg van Khan.

Meer recensies van wil veltkamp