De heilige’ met als ondertitel ‘een schelmenroman’, alleen de voorkant noodt al uit tot nadenken en schept de nodige verwachtingen bij de aanstaande lezer van dit boek. Nou ja, boek... met tweehonderddrieëndertig bladzijden lijkt het bijna een boekje. Maar Martin Michael Driessen bewijst dat je niet veel bladzijden nodig hebt om veel te vertellen. Als acteur, regisseur en vertaler weet hij als geen ander hoe je een goed verhaal moet neerzetten en dat heeft al tot verschillende literaire prijzen en nominaties geleid. Nadat hij in 1999 debuteerde met ‘Gars’ is dit zijn achtste boek, als ik het goed heb geteld.

Houd tijdens het lezen vooral in gedachten wat de schrijver zelf aangeeft achter in het boek: ‘Een verantwoording van de auteur is bij een relaas als dit niet goed mogelijk.’

‘De heilige’ is het relaas van molenaarszoon Donatien, zoals hij zichzelf heeft genoemd. Hij is geboren in 1789, het jaar dat de Franse revolutie uitbrak die verstrekkende gevolgen zou hebben voor zijn vaderland.
Hoeveel we moeten geloven van wat hij ons vertelt is niet duidelijk, vooral vanwege zijn opvatting: ‘Ik heb leugens altijd veel interessanter en in wezen menselijker gevonden dan de waarheid. Mij gaven ze altijd het gevoel een ware schepper te zijn, vooral als ze mijn eigen belangen dienen.’

Van zijn jeugd krijgen we niet veel mee in dit verhaal, wel dat hij als baby erg knap was en vele harten deed smelten en dat zijn vader drankzuchtig was.
Donatien begint met zijn levensverhaal als hij zo’n jaar of vijfentwintig is en besluit de wijde wereld in te trekken. Wat dan volgt zijn allerlei avonturen en gebeurtenissen, de een nog gekker dan de andere. Iedere keer weer vraag je je af of hij het uit zijn grote duim heeft gezogen of dat hij het echt mee heeft gemaakt. Feit is dat Driessen het allemaal smakelijk en met de nodige humor vertelt. Voor sommige fijnproevers zal het er misschien te dik bovenop liggen, maar voor een schelmenroman is het de perfecte toon. De achtergrond als regisseur lijkt ook in het boek herkenbaar, de scènes worden zo beschreven dat je weinig aan de verbeelding hoeft over te laten: de omgeving, het licht, het opkomen en afgaan van personen, het is allemaal even beeldend weergegeven. Dat Donatien aan het einde van het boek het leven laat is geen verrassing, want dat vertelt hij zelf al gelijk aan het begin, maar ook daar weet hij de lezer toch weer te verbazen.

Het onderliggende thema van het boek zou kunnen zijn dat als je goed doet, je goed ontmoet. Als je daarentegen meedogenloos voor het eigen gewin gaat, zonder je om anderen te bekommeren, blijf je op het eind alleen en berooid achter.
Zo zwaar op de hand als dit klinkt, is het boek helemaal niet. Het is gewoon genieten van de vertelkunst van Driessen en van de doldrieste avonturen die hij Donatien laat beleven. Een heerlijk boek om even in weg te kruipen. En of de verwijzing naar Navokov’s ‘Lolita’ nou bewust is of een vergezochte verwijzing, het is wel leuk.

Reacties op: De waarheid van een leugenaar

De heilige - Martin Michael Driessen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50 Bestel het e-book € 10,00