Machines maken geen fouten! (of toch wel?)

Willemien 16 juni 2019
Marc-Uwe Kling is een Duitse schrijver en stand-up comedian, vooral bekend door de Kangoeroekronieken.

Het boek is verkrijgbaar in 2 uitvoeringen: met een zwarte omslag (voor de pessimisten onder ons) en een witte voor de optimisten. Alleen de omslag verschilt, de inhoud is gelijk.

Het boek is opgebouwd uit korte hoofdstukken, heeft 3 verhaallijnen, die aan het einde met een knal bij elkaar komen, en wordt, zoals tegenwoordig gebruikelijk bij veel televisieprogramma’s, gelardeerd door korte reclameboodschappen en (reis)adviezen.

Twee jaar na de derde economische crisis van de eeuw binnen één decennium werd QualityLand gesticht met meteen daaraan gekoppeld een nieuwe jaartelling : QualityTime.

Op basis van de data die bekend is bij het systeem wordt het hele leven in Qualityland geregeld: Qualitypartner weet wie het beste bij je past, zelfrijdende auto’s weten waar je naar toe wilt en TheShop ’s werelds meest geliefde webwinkel, bezorgt de inwoners alle producten die ze willen nog voordat ze zich realiseren dat ze ze willen hebben.

Onder het motto ‘machines maken geen fouten’ zijn de inwoners ervan overtuigd dat het systeem foutloos voor hen werkt maar dat vertrouwen blijkt niet helemaal terecht te zijn.

Grappig is het op een andere manier gebruiken van afkortingen: BBC staat voor Big Business Consulting, de bedrijfsadviseurs die adviseerden het land een nieuwe, inspirerendere naam te geven, als je leest over WWW gaat het over het WereldWijdeWarenhuis en iedereen heeft een PDF, een Personal Digital Friend, een algoritme dat je niet tegenspreekt en altijd aanwezig is.

QualityLand, geen bijzonder land maar het bijzonderste land; het gebruik van de stellende of de vergrotende trap is in de nieuwe Country Identity verboden.

Het verhaal van Qualityland is opgetekend door een e-writer en een writersbloc en zo zit het hele boek vol met vindingen, grapjes en tegenstrijdigheden.

Het is niet zo maar een vlot lezend verhaal met de nodige humor, Kling is kritisch en waarschuwt voor de ontwikkelingen in Qualityland en in onze eigen maatschappij. Sommige van die ontwikkelingen lijken een ‘ver van mijn bed-show’, maar blijken veel dichterbij dan in eerste instantie gedacht.

Meer recensies van Willemien